środa, 30 kwietnia 2014

Gala finałowa III edycji konkursu „Ptasie Sprawy”


W ubiegły piątek (25 kwietnia) w Sali Kopernikowskiej olsztyńskiego Zamku odbyła się uroczysta gala finałowa III edycji konkursu „Ptasie Sprawy” organizowanego przez Fundację Albatros, jednego z interesariuszy nowego kierunku studiów – dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. Konkurs dedykowany był uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich z Warmii i Mazur.

Zadaniem osób biorących udział w konkursie było stworzenie najpiękniejszej formy literackiej (baśni, bajki, wiersza lub opowiadania) o przygodach dzikich ptaków w spotkaniu z ludźmi. Jury (w składzie m.in. Hanna Brakoniecka, Ewa Cichocka, Krzysztof Szatrawski, Krzysztof Kozłowski) wyłoniło spośród nadesłanych prac 10 najciekawszych form, na podstawie których powstanie cykl słuchowisk emitowanych latem bieżącego roku na antenie Radia Olsztyn.

Małgorzata Liszewska


wtorek, 29 kwietnia 2014

VIII DNI HUMANA 12-14 maja 2014 r

12 MAJA (PONIEDZIAŁEK) 

  • 09.45-11.15 dr J. Strzelecki - Warsztat "Id from Bit. Rzeczywistość zrobiona z bitów informacji" – sala 104 0945-1115 - mgr M. Derecka, dr A. Jachimowicz - promocja lektoratów - gry, quizy, zabawy – sala 107 
  • 09.45-11.15 - Stowarzyszenie Albatros (ośrodek rehabilitacji ptaków dzikich w Bukwałdzie) – prezentacja połączona z pokazem ptaków – aula Dietrichów 
  • 09.45-11.15 - dr M. Zaorska - III Konkurs Recytatorski Salve Verbum - Aula Teatralna 
  • 11.15- uroczyste otwarcie "Dni Humana" - foyer (koncert zespołu: "Johnson Legend band", występ grupy „Sztewite Gang”, pokaz beatboxerów Ouek&Cinek) 
  • 11.30-13.00 - dr M. Zaorska - "O działaniach z wyobrażonymi przedmiotami" (Z doświadczenia szkoły Stanisławskiego), Warsztaty teatralne dla studentów WH: "Działania z wyobrażonymi przedmiotami" - aula 37 
  • 13.15-14.45 - dr M. Zaorska - Czytanie "Eugeniusza Oniegina"– - aula 37 
  • 12.00-13.30 – Bitwa freestaylowa - aula Teatralna 
  • 13.30-14.50 - "Bój kierunków" - aula Dietrichów 
  • 15.00-16.30 - dr A. Dobrosielska - “Między pszczołami a Indianami, czyli jak Pruthenia odkrywa zapomnianą przeszłość” – sala 21 (zobacz wiecej)
  • 15.00-16.30 - dr hab. M. Kledzik - "Z Miłoszem na Litwie" - aula Teatralna 
  • 15.00-16.30 - dr M. Cichmińska - "Od odbiorcy do kanapowego filozofa: trenowanie moralności na serialach: Dr House, Homeland i House of Cards" - sala 15/16 
  • 16.45-18.15 - dr Sz. Żyliński - "Geneza i rozwój autostopu" - aula Teatralna 
  • 16.45-18.15 - dr hab. R. Jurkowski, prof. UWM - "O pożytecznych idiotach. Stalinizm w oczach intelektualistów Zachodu” - sala 21 
  • 16.45-18.15 - dr R. Sajkowski - "Pogrzeb i apoteoza Oktawiana Augusta – ostatnia droga twórcy cesarstwa rzymskiego do świata bogów” – sala 20 
 13 MAJA (WTOREK) 
  • Prezentacja kół naukowych: 
  • 8.00 - Studenckie Koło Slawistyczne - Międzydyscyplinarne seminarium naukowo-metodologiczne – sala 104 
  • 08.00-09.00 - Studenckie Koło Naukowe Miłośników Historii i Kultury Krajów Angielskiego Obszaru Językowego "ALBION" - "Humor angielski jako reakcja na wydarzenia kulturowe i historyczne - projekcje i komentarze" – sala 103 
  • 08.00-09.30 - Studenckie Koło Naukowe "Nowe Media" - Konkurs wiedzy o mediach– sala 109 
  • 09.00-09.30 Studenckie Naukowe Koło Historii Średniowiecznej i Nowożytnej Polski - prezentacja koła– sala 21 
  • 09.00-10.30 - Pokaz studencki połączony z rosyjskim karaoke - aula Teatralna 
  • 09.45-11.15 - Koło Naukowe Doktorantów Filozofii - prezentacja koła– sala 115 
  • 09.45-11.00 - Koło Naukowe Studenckiej Współpracy Zagranicznej - "Mały ruch graniczny w stosunkach polsko-rosyjskich" – sala 17 
  • 11.00-12.30 - Studenckie Koło Naukowe "Inter Gentes" – „1 z 10 w wersji międzynarodowej" – konkurs– sala 17 
  • 11.00-12.30 - Koło Inicjatyw Filozoficznych – prezentacja koła– sala 115 
  • 11.00-13.00 - mgr J. Olechno-Wasiluk - Warsztaty robienia matrioszek i zakładek z motywami rosyjskimi – sala 102 
  •  11.15-12.00 - SKN Badań Popkultury oraz Dyskusyjny Klubu Serialowy - quiz "Co Ty wiesz o popkulturze?" - aula (konkurs z nagrodami) – aula 37 
  • 11.30-13.00 – PROVIDENT – „Oko w oko z rekrutem, czyli jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej” – sala Posiedzeń Rady Wydziału 
  • 12.00-14.45 – Finały – „Human Soccer League”, mecz w piłkę nożną - "Kadra kontra studenci" - boisko nad Kortówką 
  • 12.30-13.15 - Studenci Koła Anglo Cooltura-Juniors, dr H. Leleń "Rybka Bajka". Co łączy Uniwersytet i przedszkole czyli wielopoziomowy projekt edukacji przez zabawę, Studenci Koła Anglo Cooltura-Seniors, dr A. Kwiatkowska – pokaz filmu: „Alicja w Kortowie” – sala 109 
  • 12.30-13.00 – M. Zegler (studentka z Koła Germanistów): "Problematyka mniejszości niemieckiej na Warmii i Mazurach w perspektywie historycznej"– sala 107 
  • 13.15-14.45 - Koło Naukowe Twórczości Literackiej "Ars Scripta" - Konkurs wiedzy o literaturze - aula Teatralna 
  • 15.00-16.30 - dr G. Pacewicz - "Jak ułożyć kostkę Rubika?" – sala 114 
  • 15.00-16.30 - II rok filologii angielskiej - "Who are you" – sala 103 
  • 15.30-16.30 - dr A. Pilipowicz - "Romantyczna idea sztuki uniwersalnej a modernistyczny kryzys sztuki tradycyjnej. Opowiadania E.T.A. Hoffmanna i Tomasza Manna" – sala 18 
  • 16.45-18.15 – Interdyscyplinarne Koło Naukowe „InterGender” – „Strefa refleksji filozoficznej (Audiozofia)” – sala 114 
  • 16.45-17.15 - mgr D. Steinhoff - "Stypendia DAAD" – sala 18 
  • 16.45-18.15 - dr A. Dudziak "Lingwistyczne aspekty perswazji w wystąpieniach Jana Pawła II na Ukrainie" – sala 21 
  • 17.00 – Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu - Malta Cafe (czytaj więcej)
  • 17.20-18.00 - dr M. Guz - "Nazwiska znanych Niemców, Austriaków i Szwajcarów (współczesna polityka, sport i moda)" – sala 103 
14 MAJA (ŚRODA) 
  • 8.00- Pruthenia - Warsztaty garncarskie – namiot przy budynku Wydziału Humanistycznego 
  • 08.00-08.45 - dr T. Dreikopel - "Higiena osobista w starożytności na przykładzie Sztuki kochania" – sala 14 
  • 08.00-09.30 - dr hab. L. Hull - "Rymowanie jako nasz narodowy talent". Poezja w poszukiwaniu czytelnika – sala 17 
  • 08.50-9.20 - dr I. Lewandowska - "Turystyka historyczna - czy to dobry wybór?" - sala 15/16 
  • 09.45-10.30 - dr H. Leleń - "Franciszka i Stefan Themersonowie: chodzenie tyłem i awangardowa sztuka intermedialna" – sala 15/16 
  • 09.45-10.15 – studenci kierunku Filologia Polska - występ kabaretu – „Ten co zawsze” - aula Teatralna 
  • 10.30-11.30 - dr R. Supranowicz i studenci FG - "Niemiecka scena muzyczna" - aula teatralna 
  • 11.30-13.00 Spotkanie z Jerzym Czechem – „Czy warto być tłumaczem?” – aula 37 
  • 11.30-13.00 Turniej gry w kapsle (humaniści a przyrodnicy). Pobliże namiotu garncarskiego. 
  • 11.30-13.00 - Warsztaty graficzne (10-15 osób) – sala 115 
  • 11.30-13.00 - Dr hab. M. Świgoń, dr hab. K. Narojczyk, prof. UWM - "Zarządzanie informacją – cóż to takiego?" – sala 118 
  • 11.30- 13.00 - dr J. Piwowar - "Jak Polka z Polakiem, czyli o komunikowaniu się kobiet i mężczyzn" – sala 109 
  • 12.00 – 14.00 – Teatr im. Stefana Jaracza – prezentacja oferty teatru, spektakl Klaun, Czytanki Marginesu, konkursy – aula Teatralna 
  • 13.00-15.00 - Studenckie Koło Afrykanistyczne: III edycja Konkursu wiedzy o Afryce, „Podróż turystyczna przez Etiopię” – spotkanie z podróżnikami z Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk o Ziemi – aula 37 
  • 13.00-15.00 - prof. Stanisław Czachorowski – “Ile warte jest dziedzictwo regionalne - rozważania o bioróżnorodności i gospodarce” – aula 30  (zobacz więcej)
  • 15.00-16.30 – dr J. Hensel (Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Ernsta Wiecherta) – „Sylwetka pisarza Ernsta Wiecherta”, wystawa poświęcona jego twórczości – Biblioteka Główna UWM, Oddział Zbiorów Specjalnych 
  • 15.00-16.30 mgr A. Soćko, mgr N. Kmieć - Warsztaty zajęciowe z poprawności językowej - Najczęstsze błędy językowe dziennikarzy – sala 109 
  • 16.00-18.30 - dr P. Adamek (Dyrektor Instytutu Monumenta Serica w Sankt Augustin)- "Chrześcijaństwo w Chinach. Historia i współczesność" - sala posiedzeń Rady Wydziału 1800 - ognisko – Przystań kortowska • Koncert, wystąpią: „Lonely Tree SoundSystem”, „Zagram Zagram”, „Ejtobangla” 
  • 21.30 – 22.00 – Fireshow – Przystań kortowska 
Imprezy towarzyszące: 23.05 2013: Ogólnopolska Konferencja Naukowa w ramach Dni Afryki w Olsztynie nt. Ruchy migracyjne w Afryce. Historia oraz stan obecny. Centrum Nauk Humanistycznych UWM ul. K. Obitza 1

Wyróżnione punkty programu związane są z kierunkiem Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.

sobota, 26 kwietnia 2014

Pozdrowienia z uniwersyteckiego Marburga

(Marburg Alte Universität, fot. Nikanos, Wikimedia Commons)

Marburg to jedno z nielicznych miast niemieckich, nie obróconych w ocean ruin wskutek bombardowań aliantów pod koniec wojny, uzmysławia fenomen pojęcia „miasto uniwersyteckie”. Tak, jak Tybinga i Getynga, niewielkie miasto Marburg żyje życiem uniwersyteckim. I to w klimacie niespiesznym, nawiązującym do tego czym był uniwersytet w wieku XIX i na początku wieku XX.

Niezwykle malownicze, posadowione na tzw. gizońskich skałach, z osiemsetletnią historią przyciąga studentów z całego świata. 25 tys. studentów, to 1/3 mieszkańców miasta. Widzi się ich wszędzie - dziś działa studencki Greenpeace. Kilka dni temu część ze studentów protestowała w rocznicę przystąpienia uniwersytetu do systemu bolońskiego. Uniwersytet "alla bolognese" nie wszystkim z nich sie podoba. Padały zarzuty przede wszystkim o zbytnie sformalizowanie kształcenia.

Studenci mieszkają w malowniczych domach, często nawet pochodzących z XVI wieku. Zrzeszeni w elitarnych korporacjach, kontynuują wielosetletnie tradycje tych stowarzyszeń. Studiują tu przyszli medycy, prawnicy, humaniści wszelkiej maści, biolodzy, znawcy kultury Bliskiego Wschodu. Jak wspomniałam mają wpływ na swe studiowanie i sposób życia. Nawet na jadłospis studenckiej stołówki. Preferowana tu jest przede wszystkim kuchnia regionalna, mnóstwo warzyw i owoców, a jako że jest sezon szparagowy, one królują pod rożnymi postaciami.

Jestem trzeci raz w tym mieście i nadziwić sie wciąż nie mogę jego urodzie. Z dumnie zawieszonym gdzieś pod chmurami, górującym nad miastem zamkiem Landgrafa Phillipa Wspaniałomyślnego, ze schodami prowadzącymi do malowniczych zaułków (schodów są tu setki, jak swego czasu mówili bracia Grimm, jest ich więcej niż ludzi w tym mieście), ze średniowiecznym kościołem św. Elżbiety, pieczołowicie zachowanym Starym Miastem, ogrodami, parkami, rzeką Lahn, przepięknym różanym ogrodem, muzeami jest w stanie zadowolić najbardziej wyrafinowanego estetę. Nic dziwnego więc, że tu właśnie powstały romantyczne salony literackie, prowadzone przez m.in. Bettine von Chamisso. Studiował tu Ortega y Gasset, Łomonosow, nauczali tu najwięksi filozofowie.

W mieście tym pracował pierwszy laureat Nobla w dziedzinie medycyny Emil von Behring, urodzony zresztą w Elblągu. Gdy byłam tu ostatnio mieszkałam w jego willi, nieopodal parku z olbrzymimi platanami oraz ogrodem różanym i zastanawiałam sie nad związkiem takich „malowniczych okoliczności przyrody” i kreatywności.

Dolne Miasto, położone nad rzeka i Górne zawieszone na skalach łączy winda, a obydwie części miasta toną w zieleni. Przyroda jest tu rozbuchana, nieprzycinana i niestrzyżona. Rozpełzły sie bzy, jakieś nieznane mi mutacje jaśminów. Ten zalew kwiecia powoduje, że pachnie tu jakoś śródziemnomorsko.

Polskie akcenty - długi i ciekawy wywiad w piśmie uniwersyteckim z Pawłem Edelmannem, operatorem filmowym m. in. takich filmów jak "Katyń" Wajdy czy „Ghost Writer” Polańskiego. Gdzieś wśród studenckiego tłumu usłyszałam polski język. Pani sprzedająca mi abonament do stołówki studenckiej, słysząc mój akcent, przeszła na język polski. I chyba robotnicy naprawiający dach secesyjnej willi, w której mieszkam, dziś rano mówili po polsku. Poczułam się trochę jak w filmie "Pod słońcem Toskanii". Póki co jednak serdeczne pozdrowienia "tylko" z Marburga.

Ewa Gładkowska

(Ansicht der Stadt Marburg, autor nieznany,
domena publiczna, Wikimedia Commons)


Dr Ewa Gładkowska, historyk sztuki zajmujący się m in. dziedzictwem kulturowym Europy Środkowo-Wschodniej. Dwukrotna stypendystka Herder-Insitut w Marburgu, dysponującego największymi zbiorami ikonograficznymi i archiwaliami dotyczącymi tej części Europy. Tym razem przebywa na Uniwersytecie Phillipa w ramach programu ProEdu, służącemu podnoszeniu potencjału dydaktycznego Uniwersytetu Warmińsko–Mazurskiego w Olsztynie.

czwartek, 24 kwietnia 2014

PhD scholarship in Philosophy in Biology

 An Elphinstone PhD Scholarship is offered for a project in the philosophy of biology at the University of Aberdeen (UK).
Particularly welcome are projects on
(1) methodological issues such as explanation, experimentation, and scientific discovery,
 (2) metaphysical topics such as causation and mechanisms,
and (3) the use of semantic concepts in the life sciences. Biological subdisciplines of particular interest include molecular biology, cell biology, genetics, neuroscience, and the behavioural sciences.

Philosophical research projects with a significant historical, sociological, empirical, or mathematical component are encouraged. However, the scholarship is not intended for purely empirical research or projects in bioethics. The PhD will be supervised within Philosophy and the Centre for History and Philosophy of Science, Technology, and Medicine.

An Elphinstone Scholarship covers the entirety of tuition fees for a PhD student of any nationality commencing full-time study in October 2014, for the three-year duration of their studies.

Application deadline: Friday 6 June 2014. Details about the application process can be found at: http://www.abdn.ac.uk/cass/graduate/elphinstone-phd-scholarships-329.php

For informal enquiries please contact Dr Ulrich Stegmann at u.stegmann@abdn.ac.uk.

środa, 23 kwietnia 2014

Chrześcijaństwo w Chinach. Historia i współczesność

Centrum Badań nad Dziedzictwem Kulturowym i Przyrodniczym UWM w Olsztynie zaprasza na 
wykład otwarty 
Dr. Piotra Adamka, SVD 
Dyrektora Instytutu Monumenta Serica w Sankt Augustin, wykładowcę Wyższej Szkoły Filozoficzno-Teologicznej w Sankt Augustin w Niemczech, 
pt. "Chrześcijaństwo w Chinach. Historia i współczesność".

Wykład odbędzie się w dniu 14.05.2014 roku o godzinie 16.00 w Sali Posiedzeń Rady Wydziału, w Centrum Nauk Humanistycznych w Olsztynie, ul. K. Obitza 1.

Dr Piotr Adamek SVD, werbista, ur. 23.6.1972. 1993-1999 Studia filozofii i teologii w Nysie i Sankt Augustin, dyplom z teologii. 2001-2005 Studia sinologii na Uniwersytecie Łomonosowa w Moskwie. 2005-2007 Kurs języka chińskiego na Tajwanie i w ChRL. Od 2007 Praca naukowa w Instytucie Monumenta Serica w Sankt Augustin, Niemcy. 2012 Doktorat z sinologii na Uniwersytecie w Leiden (Holandia) Od 2012 Dyrektor Instytutu Monumenta Serica w Sankt Augustin i wykładowca na Filozoficzno-Teologicznym Fakultecie w Sankt Augustin.

piątek, 18 kwietnia 2014

Palce umarlaka i .... dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe regionu


Nazwy zwyczajowe roślin, zwierząt i grzybów są przedziwne. I niosą ogromne bogactwo historii. Są wielkim naszym dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym oraz pretekstem do ciekawych opowieści. Mazury – cud natury, to nie jest gołosłowne hasło, wywieszone na szpetnym bilbordzie czy ulicznym banerze. Naszym prawdziwym cudem są na przykład… palce umarlaka, wystające z martwego drewna.

Palce umarlaka to lokalna nazwa grzyna - próchnilca maczugowatego (Xylaria polymorpha). Próchnilec, bo jak wiele grzybów jest saprotrofem czyli żyje na martwej materii organicznej a konkretnie na martwym drewnie (na próchniejącym drewnie, do czego sam też się przyczynia). Grzybnia rozwija się na martwym drewnie drzew liściastych, na pniakach i korzeniach, zwłaszcza buka i dębu. Czasami wyrasta na drewnie zagrzebanym w ziemi, przez co może wydawać się, że rośnie na ziemi. A maczugowaty – bo owocniki kształtem przypominają malutkie maczugi… wyrastające z leżących pni drzew.
Checsz wiedzieć więcej? To przeczytaj cały artykuł.

St. Czachorowski

czwartek, 17 kwietnia 2014

Rusza IV edycja Akademii Menedżera Zrównoważonego Rozwoju

Już od dziś można aplikować do IV edycji Akademii  Menedżera Zrównoważonego Rozwoju. Na zgłoszenia czekamy do 2 maja 2014 r.

Co zyskają uczestnicy? Korzyści dla uczestników Akademii:
• poznają założenia przygotowania i realizacji dobrego projektu w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz możliwości dofinansowania;
• rozwiną kompetencje menedżerskie w ramach treningu interpersonalnego;
• poznają idee sieci Natura 2000 i walory przyrodnicze wybranego obszaru Natura 2000;
• poznają przykłady (dobre praktyki) urzeczywistniające idee zrównoważonego rozwoju – w biznesie, w inwestycjach infrastrukturalnych;
• poznają perspektywę przedstawicieli różnych sektorów – administracji, nauki, przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych;
• przygotowują założenia projektu z zakresu zrównoważonego rozwoju (fiszka projektowa).

Dla zespołu, który wykona najlepszą fiszkę projektową przewidziana będzie nagroda – płatny miesięczny staż w GDOŚ lub jednej z regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. Wszystkich zainteresowanych udziałem w Akademii zachęcamy do przesyłania aplikacji.

W tym roku proces rekrutacyjny będzie przebiegał dwuetapowo. W I etapie zostaną zweryfikowane zgłoszenia pod kątem spełniania kryteriów zawartych w Regulaminie. Zgłoszenia wysłane po terminie nie będą brane pod uwagę. Następnie 50 wybranych uczestników, których zgłoszenia otrzymają najwyższe oceny, zostanie zaproszonych do II etapu. W tym etapie uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie pracy w formie rozprawki. Czym jest Akademia Menedżera? Akademia Menedżera Zrównoważonego Rozwoju to pięć dni intensywnego treningu menedżerskiego, warsztatów szkoleniowych i spotkań organizowanych przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Głównym celem Akademii jest zwiększenie świadomości i wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i ekonomicznego studentów w Polsce oraz wyszkolenie przyszłych menedżerów, którzy poprzez swoją przyszłą pracę zawodową będą wcielać w życie ideę zrównoważonego rozwoju.

Czwarta edycja Akademii odbędzie się w drugiej połowie lipca 2014 r. i weźmie w niej udział 24 uczestników, którzy pozytywnie przeszli dwa etapy rekrutacji. Zajęcia w ramach Akademii będą odbywać się w Warszawie i okolicach. Organizator zapewnia uczestnikom wyżywienie, zakwaterowanie, materiały szkoleniowe i ubezpieczenie. Uczestnicy będą musieli jedynie na własny koszt dotrzeć do miejsca zakwaterowania pierwszego dnia.

Szczegółowy program Akademii zostanie przekazany zakwalifikowanym uczestnikom po zakończonym procesie rekrutacyjnym.

Kto może aplikować? Do udziału w Akademii mogą zgłaszać się studenci wszystkich kierunków uczelni państwowych i prywatnych, studiów stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych, którzy w momencie trwania Akademii nie będą mieli ukończonego 26 roku życia. Aby wziąć udział w rekrutacji wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny (idź do storny GIOŚ) i wysyłać go na adres akademia@gdos.gov.pl.

wtorek, 15 kwietnia 2014

Konkurs fotograficzny "Nauka - idea w praktyce"


W imieniu JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. WIESŁAWA BANYSIA zapraszamy do wzięcia udziału w 5. Konkursie i towarzyszącym mu Biennale Fotograficznym pod hasłem przewodnim „Nauka – idea w praktyce” realizowanym w ramach projektu „Nauka w obiektywie”.

Adresaci konkursu: pracownicy i studenci uczelni oraz instytucji naukowych, którzy biorą lub brali udział w badaniach lub projektach naukowych. Projekty badawcze: bieżące lub zakończone projekty naukowe/badawcze z dowolnej dziedziny nauki lub sztuki związane z tematem przewodnim 5. Konkursu, a także wszystkie inne projekty badawcze.

Rodzaj fotografii: fotografia dokumentacyjna lub towarzysząca badaniom i realizowanym projektom. Zapraszamy do obejrzenia galerii z poprzednich edycji konkursu.

Zapewniamy:
  • 1. Cenne nagrody: główne i rzeczowe w wyróżnionych kategoriach.
  • 2. Organizację wystaw w: Bibliotece Śląskiej; hali odlotów Międzynarodowego Portu Lotniczego w Katowicach-Pyrzowicach i innych.
  • 3. Bezpłatny katalog wystawy z fotografiami.
  • 4. Być może Twoja fotografia znajdzie się w kalendarzu promocyjnym Uniwersytetu Śląskiego na rok 2015.
Rejestracja on-line: http://naukawobiektywie.us.edu.pl/rejestracja.php

PROSIMY: DOŁÓŻ SWOJĄ CEGIEŁKĘ DO PROMOCJI POLSKICH BADAŃ NAUKOWYCH Prześlij zaproszenie znajomym i współpracownikom. Zadzwoń lub napisz, aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

W imieniu organizatorów
dr hab. Agnieszka Babczyńska, dr hab. Mirosław Nakonieczny

Użyteczne linki: 

Przestrzeń publiczna może być piękniejsza

Gdzieć w Schleswig-Holstein...

Przestrzeń publiczna nie musi być przydka i zdewastowana. Aby było piękniej, potrzebna jest odwaga myślenia, odwaga działania i interdyscyplinarne podejście. Trzeba wykształcić takich kompetentnych pracowników, którzy w środowisku lokalnym potrafią działać. Z myślą o ludziach, przyrodzie i rozwoju gospodarczym. Bo przecież w takim otoczeniu chce się mieszkać i... pracować.

Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze inspiruje.

St.Cz.

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Dieta ponad wszystko czyli inne spojrzenie na rośliny

Dieta jest czymś, co większości ludzi kojarzy się ze zrzucaniem zbędnych kilogramów. Zatem głównie wzbudza w ludziach negatywne emocje. Nasuwa myśli o drakońskich zasadach racjonowania każdego kęsa jedzenia, o głodzeniu się i nieustannej walce z nawet najmniejszą chęcią "przekąszenia" czegoś smacznego, co nie jest zielone i surowe. Tak właśnie jest postrzegane przez większość ludzi pojęcie diety. Wynika to z ciągłego dążenia ludzi do idealnej sylwetki. Jednak dieta to nie tylko odmawianie sobie przyjemności z jedzenia!

Dieta jest stylem naszego życia. Dieta jest prawidłowym bilansowaniem żywienia. Dieta mówi bardzo wiele o człowieku, jego podejściu do życia i samego siebie. Aż wreszcie, dieta jest lekiem na wszystko!

Od dawna interesuję się wpływem substancji zawartych w roślinach, na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Bardzo fascynujący jest fakt, że bilansując odpowiednio dietę, można leczyć wiele chorób, a nawet zapobiegać ich wystąpieniu. Przygotowując się do pisania pracy licencjackiej natknęłam się na książkę James'a F. Balch'a pt. "Super antyoksydanty". Autor dzieli się w niej, swoja wiedzą na temat bilansowania diety w ten sposób, żeby można było za jej pomocą leczyć szereg chorób. Szczególną uwagę zwróciłam na pewien krótki artykuł dotyczący "leczenia" zespołu Downa. Słowo "leczenia" ujęłam w cudzysłowie, ponieważ nie jest to dokładnie sposób na wyleczenie mutacji genetycznej, powodującej wspomnianą chorobę. Zastanowicie się, więc o co chodzi? Oczywiście dojdę do tego, ale najpierw wyjaśnię czym właściwie jest zespół Downa. Jest to choroba wynikająca z mutacji genetycznej. Trisomia 21 chromosomu czyli występowanie dodatkowego chromosomu w puli genetycznej. Osoby zmagające się z tą mutacją przede wszystkim są opóźnione umysłowo. Mają mniejsze zdolności poznawcze – od lekkiej do umiarkowanej niepełnosprawności intelektualnej. Ponadto ich układ odpornościowy cechuje się pierwotnym niedoborem odporności. Często też dzieci rodzą się z wrodzonymi wadami serca wymagającymi interwencji chirurgicznej. Widocznymi objawami jest migdałowaty kształt oczu, charakterystyczny dla ludów mongolskich (stąd też inna nazwa - mongolizm), wystający język, krótsze kończyny i krępa budowa ciała.

Długość życia osób z zespołem Downa jest zwykle krótsza. Powodem śmierci może być szybko postępująca demencja, niewydolność tarczycy i często występująca w późniejszych latach życia białaczka. Poruszając aspekty społecznie wiadomo, że dziecko z trisomią nie będzie traktowane jak inne dzieci, nawet jeśli intelektualnie będzie stosunkowo sprawne, inne dzieci mogą z niego szydzić, gdyż ma inny kształt twarzy, często nie rozumie ironii, sarkazmu, nie potrafi wyczuć negatywnych zamiarów, ma bardziej krępą budowę. Oczywiście rodzice takiego dziecka raczej nie doczekają się wnuków, ponieważ para z zespołem Downa ma małe szanse na powodzenie w zmaganiu się z własnym potomstwem, które w przypadku dwojga partnerów z trisomią w 1 na 2 przypadki będą mieli tak samo chore dziecko. Jedynym wsparciem dla rodziców posiadających dzieci z zespołem Downa jest fakt, że ostateczny stopień rozwoju i komfort życia dziecka z zespołem Downa mogą poprawić działania zainicjowane już we wczesnym dzieciństwie, tj. prawidłowa opieka lekarska, akceptacja i zaangażowanie rodziny oraz edukacja i szkolenie zawodowe. Wrodzone wady serca zaś poddaje się interwencji chirurgicznej.

Czytając jednak charakterystykę choroby w podręcznikach znajduje się stwierdzenie, że istnieją jednak pewne fizjologiczne i genetyczne ograniczenia, których nie można pokonać. Czy aby na pewno? W tym właśnie momencie pojawia się odpowiedź ze strony James'a Balach'a. Autor pozwala nam spojrzeć na trisomię pod innym kątem, widzimy tę wadę genetyczną w nowym świetle. A światło to jest światełkiem w tunelu dla tysięcy rodziców. Na podstawie tej książki mogę wysunąć stwierdzenie, że trisomia 21 chromosomu nie musi oznaczać Zespołu Downa. Nie jest ono oczywiście do końca poprawne, ale to wyjaśnię za chwilę. Najpierw trzeba wspomnieć co powoduje owa trisomia? Jednym z efektów posiadania dodatkowego chromosomu przy 21 parze jest zbyt duża ilość wolnych rodników, spowodowana nadmierna ekspresja genu odpowiedzialnego za syntezę dysmutazy ponadtlenkowej. W wyniku tego powstają w organizmie reaktywne wolne rodniki mogące prowadzić do powstawania zniszczeń, na przykład w obrębie mózgowia, a dokładniej degradacji neuronów w mózgu. Jeszcze nawet u 4-miesięcznych dzieci z zespołem Downa mózg rozwija się prawie normalnie. Ale w ciągu pierwszego roku życia mózg zaczyna jednak zanikać, co wywołuje u dzieci niedorozwój umysłowy, a w wieku dorosłym chorobę Alzheimera Taka wiadomość prowadzi do ważnego wniosku: Zmiany w neuronach nie mają charakteru wrodzonego!

To nie mutacja genetyczna sprawia, że dzieci z zespołem Downa rodzą się z niedorozwojem umysłowym lub wszystkimi powikłaniami tego zespołu, natomiast stwarza ona warunki umożliwiające rozwój tych powikłań. Grupa naukowców, która doszła do takich wniosków założyła Program Celowej Interwencji Żywieniowej, który jest częścią programu Badań Naukowych nad Trisomią 21. i służy przebadaniu potrzeb żywieniowych dzieci z zespołem Downa. Fundatorka tego programu, Dixie Lawrence Tafoya, która ma dwoje dzieci z zespołem Downa, uznała, że jej dzieci przy urodzeniu nie były opóźnione w rozwoju, i chciała wiedzieć, co sprawia, że choroba ta postępuje. Jej dociekania doprowadziły do opracowania programu uzupełniania diety odpowiednimi składnikami, co obecnie stało się przedmiotem głośnych doniesień. Program ten opiera się na kompleksowym opracowaniu zestawu substancji odżywczych o właściwościach antyoksydacyjnych, pobudzających układ odpornościowy i zwiększających napięcie mięśniowe.

Wdrożenie nowych programów żywieniowych przyniosło ogromne efekty. Przede wszystkim: U dzieci z przewlekłym zapaleniem zatok trwającym całe życie, w ciągu kilku dni dochodziło do udrożnienia zatok dzięki poprawie odczynów odpornościowych. Ustępowały kłopoty z łaknieniem. Dochodziło do zwiększenia zahamowanego do tej pory wzrostu. Po uzupełnieniu cynku wyrównuje się czynność tarczycy następowała radykalna poprawa w zakresie sprawności ruchowej, mowy i wykonywania podstawowych czynności życiowych. Podanie selenu również wspomaga układ odpornościowy i zwiększa ilość glutationu potrzebnego do usuwania nadtlenku wodoru. Zjawisko samozniszczenia komórek nerwowych ustępuje suplementacji witaminami z grupy antyoksydantów. We większości publikacji podaje się, że nie ma sposobu leczenia zespołu Downa. Zaleca się rehabilitację i trening umysłowy. Istnieją doniesienia o udziale inżynierii genetycznej, które budzą ogromne kontrowersje wśród ludzi obawiających się poważnych konsekwencji manipulowania ludzkim genomem.

Zatem, wiedząc, że zwykła zmiana żywienia może mieć tak ogromny wpływ na jakość życia dzieci z trisomią chromosomu 21, nasuwa się pytanie, czemu nie mówi o tym opinia publiczna? Dlaczego lekarze nie informują o tym przyszłych rodziców? Czemu nie można znaleźć na ten temat żadnych publikacji naukowych? Pan Balach w swojej książce wspomina, że środowisko naukowe nie zainteresowało się wynikami pani doktor, ponieważ uznało je za dość wątpliwe. Moim zdaniem, nawet jeżeli efekty nie będą ogromne, zawsze warto zawalczyć o jakość życia niewinnych, często bardzo uczuciowych dzieci. Warto umożliwić im pewniejszy start w przyszłość i uchronić przez wykluczeniem społecznym.

I wnioski już zdecydowanie ogólniejsze: może zamiast sięgać po drastyczne metody medycyny, chirurgii i inżynierii genetycznej czasami warto wrócić do natury, która może dawać nam więcej odpowiedzi, niż spodziewamy się otrzymać?

Anna Jaworska
studentka biotechnoloiii, e-portfolio

niedziela, 13 kwietnia 2014

Aleksander Bielecki

Prof. dr hab. Aleksander Bielecki prof. zw. Pracuje w Katedrze Zoologii Wydziału Biologii i Biotechnologii na etacie profesora zwyczajnego. Jest absolwentem Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego. Od ponad 15 lat związanu z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Prowadzi badania ekologiczno-faunistyczne, parazytologiczne, hydrobiologiczne, etologiczne, taksonomiczne, filogenetyczne i systemowe dotyczące pijawek (Hirudinida). Opracował monograficznie pijawki – pasożyty ryb Palearktyki i rozwiązał hipotezę o dodatnim fototaktycznym mechanizmie odszukiwania żywiciela u pijawek pasożytujących na rybach. Zajmuje się również metodologią i filozofią nauki, w tym biologii. Ponadto prowadzi rozważania nad próbą adaptacji „Koncepcji programów badawczych” (I. Lakatosa, K. R. Poppera, T. Kuhna i P. Feyerabenda) w zakresie nauk empirycznych.

Na kierunku dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze poprowadzi wykłady i ćwiczenia z przedmiotu Zwierzęta w medycynie i Fauna Polski.

sobota, 12 kwietnia 2014

Centrum Badań w tworzeniu produktu i marki turystycznej w oparciu o dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu

(Fragment strategii, strona 75)

Powoli efekty nasze pracy, a w zasadzie wspołpracy z interesariuszami, znajduja swoje utrwalenie w dokumentach. W opublikowanym niedawno dokumencie "Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 - strategia", znalazł się mały fragment dotyczący dziedzictwa kutorowego i przyrodniczego regionu oraz wymienione zostało Centrum Badań. To dobra wiadomośc przede wszytskim dla naszych studentów. Przybywa miejsc pracy.

Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze na Dniach Humana 2014

(Jeden z naukowych pikników Towarzystwa Naukowego Pruthnenia,
 fot. S. CzachorowskI)
Wydział Humanistyczny UWM w Olsztynie organizuje w dniach 12-14 maja kolejne Dni Humana. W tym popularyzatorskim przedsięwzięciu uczesniczyć będą także pracownicy, realizujący zajęcia dydaktyczna na kierunku dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. W bogatej ofercie Wydziału Humanistycznego znajdą się więc i nasze propozycje:

12 maja 

  •  Prezentacja przygotowana przez Stowarzyszenie Albatros (interesariusz, ośrodek rehabilitacji dzikich ptaków), dotyczący działalności stowarzyszenia w kontekście dziedzictwa (nie tylko przyrodniczego), połączony z pokazem ptaków (najprawdopodobniej będą to sokoły). 
  •  Prezentacja: Między pszczołami a Indianami, czyli jak Pruthenia odkrywa zapomnianą przeszłość, dr Alicja Dobrosielska

13 maja 

  • Debata o dziedzictwie kulturowym, kulinarnym i przyrodniczym regionu. Kawiarnia naukowa. Wieczorne spotkanie, poza kampusem uniwersyteckim (Malta Cafe na olsztyńskiej Starówce), połączone z dyskusją zaproszonych specjalistów z różnych dyscyplin naukowych, dotyczącą problematyki dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu. 

14 maja 

  • Warsztaty garncarskie i tkackie. Pruthenia zapewni namiot, który będzie rozstawiony na trawniku obok budynku Wydziału Humanistycznego, i osoby, które poprowadzą warsztaty. 
  • Turniej gry w kapsle (humaniści vs przyrodnicy). Pobliże namiotu garncarskiego. 
  • Warsztaty graficzne. Specjalistka z zakresu edukacji plastycznej poprowadzi zajęcia z grupą 10-15 osób (monotypia). Tematyka prac będzie związana z dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym regionu. 
  •  Wykład prof. St. Czachorowskiego na temat: Ile warte jest dziedzictwo regionalne - rozważania o bioróżnorodności i gospodarce + rozdawanie sadzonek komarzycy. (czytaj więcej: naturalny środek na komary, oraz komarzyca na dni dziedzictwa).

Wszystkie atrakcje Dni Humana zastały zaplanowane od rana do wieczora przez te trzy dni. Wszystko zakończy się w środę ogniskiem w Przystani Kortowskiej.

M.L./S. Cz.

piątek, 11 kwietnia 2014

Krakowska Konferencja Młodych Uczonych

Szanowni Państwo,
 w imieniu Grupy Naukowej Pro Futuro oraz organizatorów Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych mam zaszczyt zaprosić na kolejną edycję corocznej imprezy naukowej dla adresowanej do doktorantów i młodych pracowników nauki. Patronat nad międzynarodową IX Krakowską Konferencją Młodych Uczonych objęło Kolegium Rektorów Krakowskich Szkół Wyższych. Spotkania konferencyjne odbędą się w dniach 2–4 października 2014 r. w pawilonach Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz w Ośrodku Szkoleniowym Jałowcowa Góra w Dobczycach.

Tematyka IX Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych obejmuje zagadnienia szeroko pojętej logistyki w następujących obszarach specjalistycznych:

  1.  Innowacyjne Technologie 
  2.  Nowoczesna Inżynieria 
  3.  Nauki Ekonomiczne 
  4.  Inżynieria Środowiska 
  5.  Nauki Społeczne i Humanistyczne 
 Artykuły spełniające wymogi czasopisma zostaną opublikowane w czasopiśmie „Logistyka” (10 punktów MNiSW) – publikacja w roku akademickim 2013/2014. Artykuły o tematyce humanistycznej i społecznej mogą zostać opublikowane w kwartalniku internetowym „Kultura i wartości” (4 punkty MNiSW). Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z formułą Konferencji. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej KKMU: http://www.kkmu.agh.edu.pl/ Uprzejmie proszę o upowszechnienie poniższej informacji wśród doktorantów i młodych pracowników nauki.

Z poważaniem,
 Katarzyna Kryzia
 Sekretarz Komitetu Organizacyjnego IX KKMU

czwartek, 10 kwietnia 2014

Planujemy współpracę i staże dla studentów


Kilka dni temu, w Departamencie Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warminsko-Mazurskiego odbyło się robocze spotkanie z pracownikami parków krakjobrazowych, Lasów Państwowych i przedstawicieli Centrym Badań nad Dziedzictwem Kulturowym i Przyrodniczym. Rozmawialiśmy o współpracy z Francją oraz wspólnych działaniach w zakresie edukacji przyrodniczej i powiązania jej z dziedzictwem kulturowym. To dopiero początek dyskusji i wypracowywania wspólnych projektów, uwzgledniajacych także praktyki dla studentow nowego kierunku: dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.

St. Czachorowski

środa, 9 kwietnia 2014

Co zasiejemy, to też zbierzemy, AKCJĘ DRZEWO organizujemy!


W siatce pedagogiki opiekuńczej realizowany jest przedmiot Projekty w pedagogice opiekuńczej. Studenci trafiając na te zajęcia skupiają się na scenariuszach zajęć integracyjnych, tematycznych, organizacji przedstawień czy zbiórek na rzecz ośrodków opieki i wsparcia. 1.Grupa II roku Pedagogiki opiekuńczej wyszła natomiast standardom naprzeciw. Połączyli swoją wstępną ideę ze zbliżającym się Dniem UNESCO. W ten sposób zaczął powstawać projekt sadzenia drzew.

„Akcja Drzewo – zasadźmy sadzonki” skierowana jest do pierwszoklasistów, ich rodziców oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 32 w Olsztynie. Wspólne sadzenie drzewek ubarwione dodatkowo będzie konkursami oraz mini-wykładem o tematyce ekologicznej, wygłoszonym przez przedstawicielki Wydziału Biologii i Biotechnologii.

Studenci za swój cel stawiają przede wszystkim wzbogacenie środowiska drzewkami, ale także, co ważne z punktu widzenia przyszłych pedagogów, uświadomienie uczestnikom możliwości współtworzenia otoczenia oraz wzbudzenia poczucia odpowiedzialności za otaczającą zieleń.

Projekt realizowany będzie 25.04.2014r. (piątek) w Szkole Podstawowej nr 32 przy ul. Wiecherta 34 w Olsztynie. Organizatorami są Studenci 1.grupy II roku Pedagogiki Opiekuńczej pod opieką dr Henryka Ciruta.

Kontakt: Lider Grupy Karolina Biernacka, (tel.517-607-284)

sobota, 5 kwietnia 2014

Dziedzictwo przyrodnicze regionu a kształcenie ważnych kompetencji młodego pokolenia

Region Warmii i Mazur to niezwykle georóżnorodne środowisko przyrodnicze, w którym wykształciło się bogactwo form przyrody ożywionej i nieożywionej. Niezwykłość tego miejsca zaczęto szczególnie doceniać od 2004 roku, kiedy to Polska przystąpiła do programu Natura 2000. Kolejnym ważnym, z punktu widzenia ekologów, momentem dla przyrody polskiej była nominacja regionu Mazur do światowego konkursu na siedem nowych cudów natury. Znalazły się one wśród 14 najpiękniejszych regionów świata.

Bogactwo przyrodnicze w powiecie giżyckim zaczęto doceniać już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to na obszarze Mazur Garbatych, po środku zwartego kompleksu Puszczy Boreckiej, na terenie Nadleśnictwa Kruklanki, utworzono rezerwat przyrody „Borki”. Celem było zachowanie i ochrona lasów z licznymi rzadkimi gatunkami roślin. Rezerwat ma chronić również typowe dla tego obszaru typy gleb, szczególnie bagienne. Największą jednak ciekawostką i atrakcją turystyczną jest żubr, który od 1962 roku żyje na tym obszarze na wolności.

Jak to wszystko przekłada się na edukację przyrodniczą w szkole i kształcenie kompetencji kluczowych młodego pokolenia? W kwietniu 1995 roku uruchomiony został Program Kreator, którego głównym zadaniem stało się szukanie sposobów włączania do procesu dydaktycznego umiejętności kluczowych. Na międzynarodowym sympozjum w Bernie sporządzono listę dziewięciu umiejętności, wskazując takie, które są potrzebne każdemu człowiekowi dla uzyskania satysfakcji osobistej i sprawnego funkcjonowania w życiu zawodowym oraz listę takich, które są ważne dla budowania wspólnej Europy. Dla określenia zadań edukacyjnych szkoły odniesieniem przestała być jedynie wiedza czerpana z dyscyplin naukowych, a stał się nim uczeń i jego perspektywy życiowe.
Do kompetencji kluczowych należy kolejno:

  • 1) umiejętność pracy w zespole 
  • 2) umiejętność posługiwania się nowoczesną techniką informatyczną i komunikowania się 
  • 3) umiejętność rozwiązywania problemów 
  • 4) umiejętność wysłuchiwania innych i brania pod uwagę ich punktów widzenia 
  • 5) umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji 
  • 6) porozumiewanie się w kilku językach 
  • 7) łączenie i porządkowanie rozmaitych porcji wiedzy 
  • 8) umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością 
  • 9) umiejętność organizowania i oceniania własnej pracy. 
Według Bolesława Niemierki kompetencje to ogół umiejętności niezbędnych do podejmowania i wykonywania działań poznawczych i praktycznych w określonej dziedzinie kształcenia, życia osobistego i zawodowego. Czyli – umiejętności obejmują w szkole sferę interakcji w procesie dydaktycznym, natomiast kompetencje odnoszą się do osoby, powstają w wyniku zintegrowania pewnej liczby umiejętności opanowanych na tyle sprawnie i świadomie, by osiągnąć możność swobodnego, mądrego, refleksyjnego i odpowiedzialnego podejmowania działań. W kompetencji, którą osiągamy zawiera się również nasza refleksja, wiedza, postawa.

Wykształcenie się nowego modelu nauczania ma ogromny wpływ na dziedzictwo przyrodnicze regionu, ponieważ uczy myślenia refleksyjnego i samooceny, co pomaga zrozumieć jak ważnym elementem życia człowieka jest zachowanie w dobrym stanie dziedzictwa przyrodniczego. Od zarania dziejów człowiek związany był z otaczającą go naturą i mino upływu czasu nie zmieniło się to, choć homo sapiens nie zawsze dostrzegał tę fundamentalną więź, w której równowaga zapewnia bezpieczną i obfitą egzystencję.

 Katarzyna Jabłońska

piątek, 4 kwietnia 2014

Dni Odnawialnych Źródeł Energii


W dniach 7-8 kwietnia w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie odbędzie się czwarta edycja festiwalu naukowego OZE Day 2014 – Dni Odnawialnych Źródeł Energii.

OZE Day to cykliczne wydarzenie organizowane przez Koło Naukowe Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała” z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH. Festiwal łączy w sobie targi branżowe oraz konferencję poświęconą odnawialnym źródłom energii. Wydarzenie ma na celu między innymi promocję i popularyzację zrównoważonego rozwoju oraz alternatywnych źródeł energii w aspekcie racjonalnego korzystania z zasobów środowiska. Ponadto OZE Day to okazja do zapoznania się z ofertami pracy z sektora odnawialnych źródeł energii. Odwiedzający stoiska będą mieli również okazję poznać szczegóły dotyczące kształcenia na jednym z najpopularniejszych obecnie kierunków studiów na AGH, jakim jest kierunek ekologiczne źródła energii.

W tym roku tematem przewodnim OZE Day jest biomasa oraz metody pozyskiwanie z niej energii. Hasło przewodnie związane jest z powstaniem Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie. Podczas konferencji pracownicy naukowi, przedstawiciele firm oraz studenci będą wyjaśniać zastosowanie biomasy w różnych obszarach ciepłownictwa, a także rozwiązania konstrukcyjne urządzeń do spalania tego ekologicznego paliwa. Dodatkową atrakcją dla odwiedzających będzie mobilna ekspozycja i prezentacja pojazdów elektrycznych zlokalizowana na dziedzińcu gmachu głównego Akademii oraz strefa „ABC Odnawialnych Źródeł Energii”, gdzie będzie można poznać podstawowe zagadnienia związane z energetyką odnawialną. Na uczestników OZE Day czekają także warsztaty tematycznedotyczące budownictwa pasywnego i fotowoltaiki oraz zajęcia terenowe z zakresu pomp ciepła i biomasy, które odbędą się w Laboratorium Edukacyjno-Badawczym Odnawialnych Źródeł Energii AGH w Miękini. Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia znajdą Państwo na stronie www.oze-day.agh.edu.pl.

Z poważaniem,

Bartosz Dembiński
Rzecznik Prasowy AGH

Studiować dziedzictwo w Kortowie



Kadra jest ważna, ale ważne też jest otoczenie, w którym się studiuje. Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze jest jak naraze jedynym takim kierunkiem w Polsce i nielicznym w Europie. Ale jeszcze studiować można w urokliwych i komplementarnych do treści warunkach,.

St.Cz.

środa, 2 kwietnia 2014

Wiosenna zupa z pokrzywy

 
Wiosenna zupa z pokrzywy, w sam raz na deszczowy poranek. Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze czasem ma wymiar bardzo kulinarny. To wynik poszukiwań zarówno w kulturze lokalnej jak i bioróżnorodności. O kulinariach i medycynie jeszcze napisze, teraz tylko linki do pokrzywowych rozważań na gruncie biologicznym


Stanisław Czachorowski

A na Mazurach już wiosna


  


Kwiecień plecień, trochę zimy troszkę lata, ale zapewniam, że na Mazurach wiosna już jest. Wyciągamy ją na światło dzienne spod krzaków forsycji. Nareszcie zrobiły się żółte. W powietrzu krążą nowe zapachy, wesoło kwitną w skrzynkach bratki - ogólnie ta pora roku napawa optymizmem powodując ożywienie w organizmie. Zima poszła sobie w kąt i choć zmiana czasu lekko dezorientuje to wschody słońca nad lasem stają się coraz bardziej zielone. Drzewa już się zazielenią. Wystarczy szeroko otworzyć oczy by przekonać się o tym. Przyroda raz przebudzona wkrótce w pełni eksploduje zielenią dodając soczystości barwom ziemi. Ludzie i rośliny, stale jakoś reagujemy na siebie, z dużą sympatią szanując się nawzajem. Empatia dla słońca, stymulator organizmów - od wschodu do zachodu mijają godziny polegające na zamykaniu i otwieraniu, oczu ale także ruchu liści czy też pąków kwiatowych. Wszyscy oddychamy żyjąc pełniej, głębiej i mocniej czerpiąc energię z otoczenia.

Instytut Hortiterapii prowadzi badania, zajęcia i warsztaty, a także działania ankietowe, założyliśmy Mrągowski Klub Miłośników Roślin Hortiterapii i Florystyki, który uczy jak podglądać przyrodę by poznać tajemnicę mowy kwiatów. Budujemy Mobilne Ogrody Natury - Ogrody Zdrowia z wertykalną ścianę zielonej energii. To nie tylko zielone bajki w dniu pierwszego kwietnia. Spróbuj i sam zrób dziś doświadczenie - dotknij i poczuj jak żyją rośliny. Tętni w nich energia ? zatem czy jesteśmy wstanie ją poznać i przyswoić nie naruszając równowagi? Wiosna w ekologicznym stylu. Nowe wyzwania stają przed ludźmi a tym bardziej przed biologią. Człowiek i roślina - hortiterapia - razem jesteśmy podatni na zmiany pogody. Wszyscy stykamy się z chandrą, wpadamy i wychodzimy z dołków - co je powoduje? Czynniki i odczynniki, sposoby na przeróżne nastroje ludzi. Kwiecień będzie nam przeplatał... oj będzie :).  Zajmując się hortiterapią zastanawiamy się jak jest z roślinami? Zatem postawiliśmy sobie kilka tez i  by sprawdzić ich trafność postanowiliśmy zadać pytania naukowcom. Jak juz pewno wiecie wyruszyliśmy na zieloną wyprawę po wiedzę na Uniwersytet Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

W jednym z laboratoriów Wydziału Biologii i Biotechnologii prof. Irena Giełwanowska obserwuje rośliny - niezwykłe próbki traw przywiezione aż z Antarktydy. Okazuje się, że ekstremalne warunki pogodowe mogą wywoływać tzw. stres w roślinach. Przejawem tego jest pojawiające się specyficzne "zielone szaleństwo" w życiu roślin. Trawy - próbki traw z Antarktydy - poddane gruntownym badaniom przy użyciu elektronowego mikroskopu ukazują zawiłą tajemnicę. Dowiedzieliśmy się, że rośliny uczą się pokonywać strsey np. pogodowe i dochodzi do magazynowania niezbędnych składników do przerwania ekstremum wahań temperatur, rośliny rozpoczynają proces gromadzenia rożnych substancji. Tworzenia swoistych "banków energii" wewnątrz tkanek. Szok termiczny w Arktyce przebiega w błyskawicznych sekwencjach czasowych, dlatego też te zmiany łatwiej jest zaobserwować. Jednak możemy odnieść je do świata roślin w każdym miejscu.

Oglądając na zdjęciach i w dużym powiększeniu wnętrze zielonych organizmów, analizując wspólnie z panią profesor badania, zawarte na wydrukach komputerowych, doszliśmy do wniosku, że wnętrze pojedynczego źdźbła trawy możemy porównać do ludzkiego organizmu. Żyjąc bliżej traw łatwej jest zrozumieć także samego siebie. Stres jaki zaobserwowaliśmy w antarktycznej trawie powoduje określone zmiany zachowań, wyrabia jej charakter.

Biologię warto odnosić do dnia codziennego - zatem posłuchajmy jak szumią trawy i bo może siedzi tam jakieś interesujące zielone licho i warto z nim wypić poranną herbatę, moja dziś była bardzo zielona - kiedyś przyjechała w bagażu z Chin, jako przyjacielski podarunek. Łyk zielonego naparu z porannej filiżanki robi niesamowite wrażenie zostawiając w nas ślad na resztę dnia :).

Zofia Wojciechowska

PS. Naszym przewodnikiem po wydziałowych laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii była dr Ewa Gojło, opiekunem wyprawy na UWM był prof. Stanisław Czachorowski oraz dr Beata Płoszaj - Witkowska ze swoimi studentami i Naukowym Kołem Miłośników Roślin Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa (Katedra Ogrodnictwa). Odwiedziliśmy liczne pracowanie wydziałowe zostawiając swój własny ślad na ziemi, wysyłam kolejne Zielone wieści z Mazur. Dobrego dnia w wędrówce przez ścieżki ku wieczornym godzinom.

wtorek, 1 kwietnia 2014

Prof. Barbara Kudrycka zainteresowała się kierunkiem Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze

(fot. Archiwum UWM)
Przebywająca na Wydziale Humanistycznym prof. Barbara Kudrycka zainteresowała się naszym nowym kierunkiem "Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze". Obdarowana została drobnymi gadżetami i materiałami promocyjnymi tego kierunku.

Przygotowane materiały promocyjne są rzeczywiście ładne i estetyczne, utrzymujące się w "ekologicznym" stylu. Mamy więcej, wiec dla wszystkich starczy. Przy okazji zapraszamy 3 kwietnia na Dzień Otwartych Drzwi UWM.

„Nauka i szkolnictwo wyższe w nowych programach unijnych" to tytuł wykładu, który 31 marca wygłosiła na UWM prof. Barbara Kudrycka, była minister nauki i szkolnictwa wyższego. (czytaj całość informacji)