Jajko,
podobnie, jak dobrze zapakowany prezent, kryje w sobie tajemnicę, oddzielając w sposób zdecydowany to co wewnętrzne (byt) od okrążającego
(otulającego) go niebytu. Byt zawdzięcza
swoje istnienie niebytowi i potencjalności, chyba że w
pojęciu „niebyt” umieścimy zarówno nicość jak i potencjalność.
To co nieznane i
niewidoczne gołym okiem jest otoczone konkretem, oddzielając w swej strukturze
granice między tym co widoczne na zewnątrz, a tym co skryte. To co skryte nie
odnosi się wyłącznie do sfery wizualnej, ale i do słuchowej; jak na przykładzie: niech nikt nie słyszy wypowiadanych przeze mnie myśli! Jeśli, na przykład,
zatrzymamy się przy początkującym pisarzu, to zauważymy, że wyraźnie oddzieli
granice między przepływem myśli ze sfery prywatnej do publicznej.
Upublicznienie myśli poprzez jej przedwczesną globalizację jest procesem wręcz brutalnym dla początkującego pisarza. Dziś coraz częściej zanikają granice
między tym co prywatne, a tym co publiczne. W mediach społecznościowych widzimy
opublikowane fotografie ludzi podczas ekstazy modlitewno-medytacyjnej lub
zanotowaną i rozpowszechnioną
mimikę gniewu manifestujących. Dzisiejsza nauka pozwala zajrzeć do środka
embrionu i określić jego prawidłowy lub patologiczny rozwój. Zaczynamy również
powątpiewać, czy nasze myśli nie są widoczne w stadium ich nieśmiałego lub
zdecydowanego kiełkowania. Momenty inspiracji artystycznej są już odnotowywane
kamerami, które w zwolnionym tempie przekażą szerokiej publiczności moment
muśnięcia pędzlem powierzchni palety z rozmieszanymi farbami, aby następnie
zanotować gest dotknięcia, tymże samym pędzlem, powierzchni dziewiczego płótna. Potencjał zamieszkuje
tu moment, który może trwać nawet ułamek sekundy: moment uniesienia ręki w
geście tworzenia: zanim pędzel dotknął płótna; zanim spersonifikowany Bóg
Ojciec, z fresku Michała
Anioła z watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej, dotknie Swym palcem ziemskiego Adama. Abstrahując
od tej często cytowanej alegorii malarskiej sprowadzę inny przykład
zaczerpnięty z aktualności sportowych: niech to będzie przykład z kadru zdjęcia zwycięskiego
skoczka, które obiega lokalną i zagraniczną prasę. Choć w skokach narciarskich
liczy się jaką odległość pokonał skoczek, to uwagę fotografów przyciąga moment,
gdy zawodnik znajduje się w stanie bliskim nieważkości, zawieszony w błękitnej
przestrzeni niebytu. Jest to stan akumulacji jego energii witalnej i
inteligencji, zarówno motorycznej jak i medytacyjnej, nad pokonaniem odpowiedniej
odległości (przestrzeni). Choć w tym ułamku sekundy nikt nie jest jeszcze w stanie przewidzieć jaką
odległość pokona zawodnik, to w tym geście zawieszenia kryje się tajemnica jego
osiągnięcia: utrzymania równowagi, stanu symetrii ruchowej, przy jednoczesnym
nieświadomym pięknie gestu odwagi i
determinacji, dokonania skoku w takim, a nie innym momencie. Ten moment jest w
perfekcyjny sposób skorelowany z pracą operatora i montera (w jednej lub wielu
osobach), który zatrzymuje i upowszechnia właśnie tę klatkę z filmu. W tradycji
malarstwa katolickiego, scenę z aktualnego życia sportowego, do złudzenia przypomina (tak często
uwiecznianą w malarstwie) scenę Przemienienia Pańskiego. W języku francuskim
przemienienie jest zastąpione transfiguracją (la transfiguration).
Przedrostek trans- odnosi się do tego co tkwi pomiędzy jednym a drugim stanem: realnym i nierealnym, bytem i niebytem. Warto zapytać przy tym, czy niebyt zamieszkuje
strefę chmur i zamglenia i nie odgranicza, poprzez nośnik jakim są nasze oczy, tego co widoczne od niewidoczności? Czy
to mogło by znaczyć, że to czego nie słyszymy nie
istnieje? Czy może nasze
myśli słyszy ktoś? A co będzie ze sferą
niezwerbalizowanych snów, które również wymykają się wszelakiej wizualnej
definicji? Sądzę, że potencjał drzemie także na dnie oceanu, gdzie
nawet profesjonalny nurek nie dotrze. Śpi w spokojnym wulkanie, można by nawet zgadywać, czy nie daje poznać gniewu, wobec regularnie
zaśmiecanej i nieszanowanej Matki Ziemi. Tkwi w spokojnym, choć czasami
interpretowanym jako niepokojącym milczeniu. Pozwala o sobie zapomnieć, będąc
jednocześnie jak sloterdijkowska bańka [1],
unosząca się do góry i
zatrzymująca w chwili uniesienia, całą uwagę małego obserwatora na jej efemerycznej
wędrówce, do czasu jej rozpryśnięcia.
A spełnienie? Czy nie jest ono przeciwstawne temu co potencjalne? Będzie takim, jeśli patrzymy na jego stan (brutalnie rzecz ujmując) po konsumpcji, nie kryjący już tajemnicy, nie utrzymujący zarówno autora jak i jego obserwatora, w twórczym nierozwiniętym jeszcze napięciu, przed spełnieniem. W przypadku bańki i skoczka narciarskiego: czas trwania opisanego stanu rozgrywa się w krótkim czasie, który daje się częściowo uwiecznić za pomocą technik graficznych, malarskich i fotograficznych, w zależności od najmodniejszych i najpraktyczniejszych technik uwieczniania efemeryczności w danej epoce. To co potencjalne, nie odnosi się jednak do mikrokosmosu, sfery drobnego i kruchego jajka, nad którym człowiek ma kontrolę. Potencjał tkwi w relacjach międzyplanetarnych, międzygwiezdnych i w chłodnym uśmiechu kosmosu, niespiesznym, jakby obojętnym i ignorującym istnienie człowieka. Czy ocierając się o masę (ciężar) planet, można usłyszeć muzykę potencjalności, która niekoniecznie podlega receptorom jakim są nasze ludzkie uszy? Potencjał tkwi w zimowym śnie brunatnego niedźwiedzia, którego pod żadnym pozorem nie należy wybudzać ze stanu szczęśliwej hibernacji.
Jeśli mówilibyśmy o wyemancypowanym potencjale, to istniałby pomimo wszelkich nakazów (i zakazów) oraz prób jego rejestracji za pomocą nośników jakimi jest „sztuczna głupota”, mylona dziś często z pojęciem sztucznej inteligencji.
Ewa Surażyńska
[1] Peter
Sloterdijk, Bulles, Sphères I. Traduit de l’allemand
par Olivier Mannoni. Fayard, 2002, w: Introduction. La
alliés ou : La commune soufflée, str. 18 – 31.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz