Chcecie być zdrowsi, nie wdychać tyle spalin ,uczynić nasze miasto bardziej wolnym od zanieczyszczeń ? Czy chcecie jako zwykli obywatele mieć wpływ na zmniejszenie efektu cieplarnianego ? Chcecie, aby nasze miasto stało się bardziej światowe , bardziej przyszłościowe ? Korzystajcie z autobusów.
Autobus jest dla każdego, bez względu wiek czy stan zdrowia. Nie potrzeba żadnych zezwoleń, nie trzeba zdawać żadnych trudnych i stresujących egzaminów. Wystarczy tylko bilet .Dzięki autobusowi zwiększa się mobilność osób starszych i takich , które nie mogą mieć samochodu.
„Myślę że warto wybierać komunikację miejską, to ogromna oszczędność dla naszego domowego budżetu” -Dominika Kowalska, Ruda Śląska. Całkowity koszt przejechania 1 km samochodem wynosi w granicach 2-4 zł . Średni koszt przejechania 1 km autobusem nie przekracza ok. 1,50 zł w zależności od długości trasy. Litr paliwa kosztuje ok.1,50 zł, a koszt 1 biletu 2,50 zł. Ale uczniowie, studenci, emeryci, renciści i osoby niepełnosprawne mogą liczyć na zniżki lub przejazdy bezpłatne.
Jadąc autobusem można ominąć korki – autobus jedzie bus pasem.
Jeśli więcej osób zamiast jazdy samochodem wybierze jazdę autobusem , to spadnie liczba wypadków i związane z tym koszty (według danych rządowych kilka procent PKB). Zwiększy się ilość miejsc pracy w transporcie , bo potrzebna będzie większa liczba autobusów. Spadnie zanieczyszczenie (pyły, tlenki azotu, węglowodory aromatyczne itp.), poprawi się zdrowie mieszkańców. Spadnie emisja CO2, który powoduje efekt cieplarniany. Jak wynika z badań, samochód, którym podróżuje średnio 1,3 osoby, emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę zaś autobus, którym jedzie średnio 80 osób – tylko 11 g/km na osobę.
Poprawi się jakość życia mieszkańców. Będzie można wyłączyć z ruchu więcej ulic. Po przerobieniu na deptaki, ogródki kawiarniane itp. życie miejskie rozkwitnie, a wartość mieszkań i lokali handlowych wzrośnie. Zmienimy sposób myślenia z „miasto dla aut’’ na „miasto dla ludzi”.
Zmniejszy się hałas , na odkorkowanych ulicach łatwiej będzie wytyczyć ścieżki rowerowe i bus pasy. Miasto odkorkuje się i poprawi się czas przejazdu, także samochodem, dlatego nawet ci, którzy nadal będą chcieli jeździć samochodem, będą zadowoleni.
W Warszawie liczba samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wynosi już 580. Dla porównania w Berlinie sukcesywnie spada i wynosi 360-staniemy się bardziej światowi i przyszłościowi.
Przeciętny kierowca na staniu w korkach traci w ciągu roku średnio 10-12 dni i około 3 tysiące złotych.
Jednym samochodem w największych miastach podróżuje średnio zaledwie 1,4 osoby. Do przewiezienia 100 osób – tylu, ile zmieści się w jednym 18-metrowym autobusie przegubowym – potrzeba zatem ok. 70 samochodów, które ustawione jeden za drugim, zajęłyby ok. 250 metrów długości jezdni.
Podczas podróży autobusem można poczytać książkę/gazetę posłuchać muzyki, co jest niemożliwe w czasie jazdy samochodem. Jazda autobusem sprzyja też nawiązywaniu kontaktów społecznych.
„Lubię ludzi, z którymi podróżuję – bardzo często można spotkać wiele sympatycznych osób, chętnych do rozmowy, nawet jeśli spotykamy się ten jedyny raz w życiu. Podróż komunikacją miejską sprzyja również zawieraniu nowych znajomości w końcu niektórych spotyka się codziennie przez wiele lat… Sama poznałam moją najlepszą przyjaciółkę w autobusie w drodze do szkoły. Myślę, że komunikacja miejska to dobry wybór, szczególnie w zatłoczonych miastach, gdzie znalezienie miejsca parkingowego dla samochodu często graniczy z cudem …" - Monika Mryka.
Już teraz uczyńmy Pierwszy Mały –Wielki Krok do zmiany sposobu naszego życia i zmiany wizerunku naszego miasta-przesiądźmy się do autobusu ! Autobusy są w Olsztynie - tylko od nas zależy czy i jak często będziemy z nich korzystać.
Iga Karwasz
Naszym celem jest integracja środowiska artystycznego (w tym rzemiosła regionalnego), naukowego, samorządowego i gospodarczego w zakresie rozpoznania, planowania i strategicznego zarządzania regionalnym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym. Działania obejmują interdyscyplinarne badania naukowe, prace innowacyjne i rozwojowe oraz upowszechnianie i transfer wiedzy. Szukamy dobrej formuły i przyjaznej przestrzeni do działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz