piątek, 27 września 2013

Korespondencja z Syberii


Dziś był piękny dzień w Minusińsku, zwiedzałyśmy fantastyczne muzeum (24 działy tematyczne i tysiące eksponatów), galerię sztuki, byłyśmy w teatrze, gdzie trwa właśnie przygotowanie do wystawienia sztuki pt. „Testosteron”. W sztuce tej zostały użyte słowa piosenek Seweryna Krajewskiego, a my miałyśmy możliwość udzielić porad językowych występującym aktorom. Sztukę przygotowuje znany tu i bardzo szanowany reżyser. Rozmowa z nim była bardzo ciekawa, tym bardziej, że tym przedstawieniem rozpoczyna się sezon teatralny i już podobno nie mam na nią biletów. Teksty piosnek zostały opracowane w fonetycznym zapisie przez prezes Polonii Minusińskiej. Mieszkający tu Polacy, w szczególności z organizacji Polonia, cieszy ta współpraca. Stosunki między Polakami i Rosjanami budują wspólne więzi od zawsze, przecież sztuka jednoczy i jest ponad podziałami. Obejrzałyśmy imponującą wystawę poświęconą 45-leciu istnienia tegoż teatru. Bogata kolekcja afiszy, zdjęć i rekwizytów teatralnych została ciekawie wyeksponowana.

Zwiedzając różne obiekty historyczne muszę powiedzieć Ci, że muzealnictwo w Rosji stoi na wysokim poziomie. Ekologia i ochrona środowiska oraz nauki przyrodnicze mają tu pierwszeństwo, we wszystkich działaniach widać dbałość o edukację historyczną. Stanowi to jednak kontrast z wyglądem elewacji większości budynków. Zapewne ograniczone możliwości finansowe mają na to wpływ, ale już podejmuje się prace konserwatorskie, by ratować niezwykłość drewnianych sztukaterii, na każdym kroku spotykamy drewniane domy.

Wyobraźcie sobie, że byłyśmy w domu Lenina, gdzie obecnie jest muzeum miasta Minusińsk - na pierwszym piętrze zbudowano werandę - jest tam coś niezwykłego... w zapachu, wyglądzie a może w energii tego miejsca, co przywodzi pamięć o rodzących się ideach.... wyrosłych z tamtych lat wśród ludzi młodych i trochę szalonych. Lenin mieszkał tu kilka lat i spotykał się jako młody " żonkoś" ze swoimi przyjaciółmi, pisał i przechadzał się ulicami miasta. Przy tym piętrowym domu należącym do bogatego mieszczanina znajduje się ogród. W Rosji mają zwyczaj, że przy historycznych obiektach zachowują pierwotny stan nasadzeń.

Jutro jedziemy do Aleksandrowki - to druga wieś polsko-mazurska na Syberii. Mamy nadzieję ponownie usłyszeć gwarę mazurską. Z wielkim zainteresowaniem czekamy na tę „ekskursję” przygotowywane jest spotkanie w bibliotece. Mówiono nam, że we wsi zachowały się dawne mazurskie obrzędy, a najstarsi mieszkańcy potrafią zaśpiewać pieśni jakie jeszcze zapamiętali od swoich dziadków. W zapiskach zawarli przepisy na smakowitości z mazurskich stron. Serguiusz Leończyk opowiadał nam, że miejsce to zostało przez nich wybrane ze względu na tożsamość krajobrazu.

Wyprawa przygotowywana jest od samego rana aż do popołudnia. A na wieczór mamy zaproszenie do chakaskich bardów - rodziny śpiewaczej - która obiecała nas ugościć wyjątkowym specjałem - surową rybą złowioną w Jenisieju. Jenisjej przejeżdżamy, gdy opuszczamy Abakan i jedziemy za miasto tzw. marszrutką czyli miejscowym transportem o specyficznym wyglądzie.

Polacy mieszkający na Syberii a szczególnie w Abakanie są zintegrowani. Łączy ich mocno wiara. Kilka miesięcy temu oddano do użytku budynek sakralny stanowiący pierwszy na tym obszarze kościół katolicki. Sprawujący tam posługę ksiądz Radosław opowiadał nam dzisiaj o swojej duszpasterskiej pracy. Parafia jest olbrzymia - zajmuje obszar Polski. Liturgia odprawiana są w języku polskim i rosyjskim. Wielu Polaków zagranicą przyczyniło się do powstania tego kościoła. Pieniądze na budowę zbierane były na całym świecie. Parafianie zabiegali od lat o jego budowę. Rozmawiałyśmy wieczorem podczas kolacji z Ludmiłą Kaczetową o początkach kościoła katolickiego na Syberii. Pierwsze msze odbywały się w jej mieszkaniu. Pani Ludmiła jest Polką wywodzącą się z rodziny zesłańców. Pamiętają jednak o Polsce jednocząc się w kościele i organizacji Polonia, która w tym roku obchodzi swoje 20 lecie.

Cudowne są te wspólne "posiadówki" przy stole. Zbieramy się w kuchni, centralnym miejscu każdego domu - atmosfera jest znakomita. Ewa i ja mówimy sporo po rosyjsku, zaczynamy już nawet trochę posługiwać się rosyjską składnią :). Losy Polaków na tej ziemi zapisane są jako wyjątkowo dramatyczną kartką historii Syberii. Wszędzie można spotkać ludzi, którzy słysząc polski język odzywają się do nas mówiąc o swoich polskich korzeniach. Młodzi żyją codziennością, która jest skomplikowana szczególnie zimą przy 40 stopniowych mrozach. Zakładają ciepłe tzw. szuby i czapy z lisa, bądź innych zwierzęcych skór. Niektórzy już teraz chodzą bardzo ciepło ubrani. Na dworze jest w nocy ujemna temperatura w ciągu dnia ok 14 stopni - w domu jest bardzo gorąco. Przegrzewamy się z Ewą. Mają syberyjski - pochodzący z miejscowej kopalni kaloryczny węgiel.

W niedzielę żegnamy Abakan i Chakasję...wracamy do kraju.  Ucałowania ...aha mam jeszcze dla Was syberyjskie jabłuszka - tu mówi się, że mają najwięcej witaminy spośród wszystkich jabłek tego świata :).

Zofia Wojciechowska

Wizyta w University College of Northern Denmark, Hjørring, cz. 3


Kilka słów o metodach kształcenia.… (studia z zarządzania dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym) Zajęcia są prowadzone w dość „dowolny” sposób. Oczywiście zależy to od nauczyciela i metod, jakie stosuje.

To, co jest w UCN niezwykle ciekawe, to rozbudowana metod projektowa PBL (Project Based Learning), która tutaj „króluje”. Studenci na prawie każdych zajęciach pracują w grupach. Zaliczenie semestru de facto następuje po przedstawieniu przygotowanego przez studentów projektu (ok 25 stron). Pierwszy semestr nie jest zaliczany na ocenę.

I o Campusie… który jest przygotowany z myślą o studentach. Znajdziemy tu miękkie kanapy, zaciszne miejsca do nauki i do pracy nad projektami. We wszystkich duńskich kampusach jest pokój socjalny dla studentów, gdzie można sobie przygotować, odgrzać posiłek, jeżeli oczywiście nie chcemy skorzystać z bardzo smacznych posiłków w kantynie

I o otoczeniu Hjørring, o Pólnocnej Jutlandii…. Słowa nie oddadzą tego czym zachwyca Jutlandia. A zachwyca… czaruje, jak piękna, świadoma siebie kobieta. Wiatrem, zjawiskowymi krajobrazami, kolorami, nawet zapachem… no i tym co nazywamy dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym. Ale o tym więcej w kolejnej części….

Marta Śliwa



środa, 25 września 2013

Wizyta w University College of Northern Denmark, Hjørring, cz. 2


Kilka słów o studentach, nauczycielach i łączących ich relacjach…. Na pierwszym roku studiów są dwie grupy studentów: anglojęzyczna i duńska. Ta pierwsza jest dwukrotnie większa, co zadziwia i jednocześnie wskazuje kierunek w jakim zmierza kształcenie - umiędzynarodowienie i otwarcie na wielokulturowość. Kierunek, w który i my z naszym otwieranym "Dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym", powinniśmy i chcemy się wpisać.

Powinnam dodać w tym miejscu, że w Danii ta wielokulturowość jest czymś tak oczywistym, ze wręcz niezauważalnym. International Class tworzą głównie przyjezdni z Europy Wschodniej i Środkowej, choć są też przedstawiciele Portugalii, Włoch i Niemiec oraz Duńczycy, chcący podszkolić język angielski w perspektywie poszukiwania pracy poza granicami Danii. Spotkałam też jedynego Polaka, Michała z Wrocławia.

Nauczycieli jest niewielu, prowadzą po kilka kursów – przedmiotów. To co ciekawe i faktycznie charakterystyczne dla duńskiej edukacji, to płaszczyzna relacji pomiędzy nauczycielami i studentami, która rzekłabym, jest bardzo familiarna. Wszyscy mówią sobie po imieniu, są otwarci na siebie, bardzo się wspierają i szanują wzajemnie. Nauczyciele są dla studentów. I to co ciekawe, nie jest to przez studentów nadużywane. Myślę, że do tego my mamy jeszcze kawałek drogi.


W „mózgu” uczelni została umieszczona informacja o mojej wizycie. Nie mogłam się oprzeć by tego nie sfotografować…


Ciąg dalszy nastąpi…

Marta Śliwa


piątek, 20 września 2013

Wizyta w University College of Northern Denmark, Hjørring, cz. 1


(University College of Northern Denmark,  Campusi w Hjørring)

W związku z uruchamianiem na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie nowego kierunku studiów: Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (start 2014/2015 rok), postanowiłam sprawdzić jak wygląda takie kształcenie w Europie. Na poziomie studiów licencjackich kształcenie takie oferuje tylko University College of Northern Denmark, w Campusie w Hjørring, gdzie prowadzony jest od 2006 roku kierunek: zarządzanie dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym.

Mam okazję być tutaj teraz na trzytygodniowym stażu. Jest to możliwe dzięki grantowi jaki otrzymałam z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego na wyjazdy stażowe do wiodących zagranicznych ośrodków akademickich i naukowo-badawczych, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
(Główne wejście …)
W kolejnych odsłonach przedstawię podstawy funkcjonowania tego kierunku, program, perspektywy jakie mogą te studia otworzyć, przyjrzę się studentom tego kierunku, no i oczywiście pokażę ten piękny kawałek świata, Krainę Światła, jak nazywana jest tutaj Jutlandia Północna.

Dziś kilka słów o programie nauczania. Główny nacisk położony jest na naukę praktyczną, taki jest też profil, oferowany przez University Collage w Danii. Praktyka studencka trwa 20 tygodni. Silny nacisk jest kładziony na komunikację, prowadzone są zajęcia z komunikacji międzykulturowej ukierunkowanej na kulturę niemiecką i angielską. W pierwszym roku studiów studenci uczą się o dziedzictwie przyrodniczym i kulturowym, trzeba dodać w tym miejscu, że tylko. Jest to, jak mawiają sami nauczyciele, za mało. W kolejnych semestrach prowadzone są zajęcia z przedsiębiorczości, zarządzania i ekonomii. Zainteresowanych zapraszam na stronę kierunku, http://www.ucnorth.dk/Home/Programmes-Courses/Natural_and_Cultural_Heritage_Management/About_the_programme.aspx

(I jak tu mawiają, mózg kampusu, dość ciekawa tablica informująca o wszystkich wydarzeniach, również przedstawiająca aktualny plan zajęć. )

 Ciąg dalszy nastąpi…

Marta Śliwa

Hortiterapia


Hortiterapia to terapia zajęciowa wiążąca się z wykonywaniem prac ogrodniczych, które przynoszą korzyści dla zdrowia i ogólnego samopoczucia człowieka. Łączy w sobie działanie medycyny, psychologii rehabilitacyjnej, pedagogiki specjalnej, ogrodnictwa i terapii, mając na celu poprawę ludzkiego zdrowia. Hortiterapia jest terapią prowadzoną przez wykwalifikowanych terapeutów wykorzystującą prace ogrodnicze do celów terapeutycznych i rehabilitacyjnych. Z definicji wynika, że terapia kładzie nacisk na cztery główne elementy, które są nieodzowną składową terapii: pacjent, cele terapii, rośliny, terapeuta. Narzędziem w prowadzonej terapii ogrodniczej są rośliny, wrodzony związek człowieka z przyrodą oraz prace ogrodnicze. Aktywność pacjentów i wykonywanie przez nich prac ogrodniczych oraz bierne korzystanie z ogrodu może być tylko częścią programu terapeutycznego. Terapia ogrodnicza przeznaczona jest dla różnych grup pacjentów i stanowi element uzupełniający metody leczenia i rehabilitacji.

Korzenie terapii ogrodniczej sięgają starożytności, kiedy to lekarze dworscy zalecali członkom rodziny królewskiej, cierpiącym na zaburzenia umysłowe spacery po ogrodach. Historyczne ogrody lecznicze były miejscami przeznaczonymi do przywrócenia czystości umysłu, duszy i ciała. Średniowieczne dziedzińce przyklasztorne były miejscami kontemplacji, uprawy warzyw, owoców, ziół i kwiatów w celach leczniczych. W XIX wieku rozpoczęto wykorzystywać ogrodnictwo w terapii osób chorych umysłowo. W 1936 roku w Anglii ogrodnictwo oficjalnie uznano metodą terapii zajęciowej dla osób z niepełnosprawnością fizyczną jak i psychiczną. Po raz pierwszy 1942 roku przeprowadzono kursy terapii ogrodniczej w Milwaukee Downer Center.

Obecnie rozpowszechnianiem i rozwojem terapii ogrodniczej zajmują się organizacje m. in. American Horticultural Therapy Association (AHTA), Plant- People Council (PPC), Thrive UK, Australian Horticultural Therapy Association, Japan Horticultural Therapy Society. Organizacje te służą do rozpowszechniania informacji i promowaniu hortiterapii, opracowywaniu programów edukacyjnych i terapeutycznych, projektowaniu ogrodów sensorycznych, wspomaganiu badań ogrodników, psychologów i lekarzy, poprzez zbieranie informacji o relacjach człowieka z roślinami.

Terapia ogrodnicza przybiera różne formy, wśród których wyróżnia się: wykorzystanie ogrodów terapeutycznych, zajęcia terapeutyczne, a także gospodarstwa dla różnych grup osób chorych. Gospodarstwa terapeutyczne, w których prowadzona jest terapia popularne są w takich krajach jak: Austria, Belgia, Włochy, Holandia i Norwegia. Z kolei w Wielkiej Brytanii i Szwecji prym wiodą ogrody terapeutyczne. Natomiast w krajach takich jak Polska, Słowenia czy Szwecja hortiterapia rozwija się powoli. W Polsce zajęcia ogrodnicze mające na celu terapię odbywają się głównie w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Domach Opieki Społecznej, ośrodkach dla osób uzależnionych oraz zaczynają działalność też ośrodki o charakterze gospodarstw rolnych i ogrodniczych: „Eko szkoła Życia”, „Farma Życia”. Gospodarstwo Wspólnoty „Chleb życia”, „Osada Burego Misia”, „Projekt Wiejski „Ludzie ludziom”.

 Do największych ogrodów sensorycznych w Polsce należą ogrody w Bolestraszycach (Fot.1 i Fot.2), Bucharzewie i Powsinie. Pozostałe mniejsze obiekty to Ogród Zmysłów w Zawoi przy Dyrekcji Babiogórskiego Parku Narodowego oraz ścieżki botaniczne w Ogrodach Botanicznych w Bydgoszczy i w Myślęcinku. W 2007 roku utworzono pierwszy sensoryczny park w Polsce – Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie. Ogrody botaniczne i arboreta zajmują się problemami osób niepełnosprawnych oraz przystosowują teren dla tych użytkowników. W Polsce do tej grupy można zaliczyć Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Bioróżnorodności PAN w Warszawie i Arboretum w Bolestraszycach koło Przemyśla.

W Polsce hortiterapia jest dziedziną raczkującą, o czym świadczy fakt, że w roku akademickim 2011/2012 na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie wprowadzono przedmioty związane z terapią ogrodniczą. Obecnie w ośrodkach dla osób niepełnosprawnych prowadzeniem zajęć w ramach terapii ogrodniczej zajmują się instruktorzy terapii zajęciowej, a rzadziej są to psycholodzy i pedagodzy. Wynika to, z faktu, że w ośrodkach nie mają zatrudnionego ogrodnika - terapeuty. Nauczanie hortiterapii w Polsce jest czymś nowym i dlatego też nie ma osób wykwalifikowanych w tym zawodzie. Prowadzeniem terapii ogrodniczej w różnych krajach zajmują się zawodowi instruktorzy, instruktorzy terapii zajęciowej, fizykoterapeuci, wolontariusze z wiedzą ogrodniczą. Terapia ogrodnicza w krajach europejskich prowadzona jest przez profesjonalistów w dostosowanych do tego celu ogrodach czy farmach a zajęcia dopasowane są do możliwości i różnych grup pacjentów.

 W Polsce do prac ogrodniczych najczęściej wykorzystywanych w terapii ogrodniczej należy: sadzenie roślin, siew nasion, podlewanie, koszenie trawnika, odchwaszczanie, usuwanie liści, zbiór warzyw i owoców oraz układanie bukietów (fot. 3.). Dostępność terenów zieleni wpływa na zastosowanie wyżej wymienionych prac ogrodniczych. W ośrodkach tych prowadzi się zajęcia w szklarniach (sadzenie, siew, pikowanie, rozmnażanie, pielęgnacja, podlewanie; pielęgnacja roślin doniczkowych), co wpływa na wykorzystanie prac ogrodniczych w terapii w okresie jesienno – zimowym.

Socjoogrodnictwo jest dziedziną wiedzy zajmującą się zależnościami między roślinami a człowiekiem. Praca w ogrodzie wnosi do życia człowieka wartości duchowe, estetyczne i psychologiczne. Z badań wynika, że kwiaty oddziałują pobudzająco i rozweselająco na człowieka, zwiększając jego zaufanie, skupienie i relaks. Dowodzą, że rośliny i kontakt z naturą mają pozytywny wpływ na jednostkę, z naciskiem na samopoczucie psychiczne i korzyści zdrowotne. Rośliny odgrywają ważną rolę w rozwoju emocjonalnym, przyczyniają się do poprawy i udoskonalania umysłu. Ogród to bezpieczne miejsce z przyjaznym nastawieniem, w którym każdy jest mile widziany. Rośliny nie są krytyczne i nie dyskryminują człowieka, a otwarta przestrzeń ogrodu, motyle, ptaki, ich obecność jest znakiem życia, a praca w ogrodzie podbudowuje psychicznie. W ogrodzie czerpiemy siłę do życia, zdrowie, harmonię i komfort poprzez formę, fakturę i kolor poszczególnych elementów roślin. Aktywność fizyczna stymuluje produkcję endorfin, które wpływają na dobry nastrój człowieka.

W dzisiejszym świecie ogrodnictwo to nie tylko uprawa i zastosowanie kwiatów, roślin owocowych i warzywnych, to nauka i sztuka wpływająca na rozwój duchowy i umysłowy człowieka. Współczesna hortiterapia opiera się na elementach produkcji roślin ogrodniczych, wszystkich rodzajach prac wykonywanych w ogrodzie oraz na sztuce artystycznego ich wykorzystania. Hortiterapia wykorzystuje potencjał środowiska przyrodniczego ukazując zmienność natury, następstwo pór roku, że jest procesem, a nie serią aktywności prowadzących do określonego celu. Obserwacja roślin w okresie wegetacyjnym, zaczynając od kiełkowania nasion poprzez wzrost, rozwój, kwitnienie, owocowanie oraz zamieranie uczy cierpliwości. Troska o rośliny daje ujście emocjom, a potrzeba opiekowania się kimś rozwija poczucie sensu życia i odpowiedzialności. Ponadto terapia ogrodnicza łączy w sobie elementy arteterapii, ergoterapii i psychoterapii, a zatem przebywanie w ogrodzie dostarcza wielu wrażeń estetycznych. Wykonywanie czynności związanych z pielęgnacją roślin sprawia, że człowiek czuje się potrzebny, a także budzi w nim poczucie zachwytu w czasie aktywnego lub biernego obcowania z przyrodą. Hortiterapia poprzez wykonywanie prac ogrodniczych ukazuje swoją uniwersalność w terapii zajęciowej, bowiem niezależna jest od wieku pacjenta, a także dopasowania jest do różnych form aktywności i możliwości fizycznych oraz intelektualnych pacjentów. Uczestnik zajęć za pomocą pracy z roślinami nieświadomie wykonuje ćwiczenia fizjoterapeutyczne, co można określić jako motywację do ćwiczeń. Ogrodoterapia stymuluje wszystkie zmysły, a praca w ogrodzie pozwala na uruchomienie zmysłów tych wykształconych i kształcenie tych upośledzonych.

Programy terapii zajęciowej dotyczą osób z różnymi dysfunkcjami, do których zalicza się niepełnosprawności: fizyczne (spowodowane urazami, wypadkami, paraliżami); sensoryczne (słuch, wzrok); umysłowe i psychiczne (depresje, autyzm, choroba Alzheimera); onkologiczne; geriatryczne; uzależnienia (alkoholizm, narkomania); wykluczenia społeczne (więźniowie, bezrobotni, bezdomni, mniejszości narodowe, młodociani przestępcy).

Programy terapeutyczne różnią się od siebie i są uzależnione od zaplecza ogrodniczego, a także od potrzeb i możliwości uczestników i możemy je podzielić na trzy grupy: terapeutyczne – opierają się na leczeniu chorób psychicznych, fizycznych i urazów powypadkowych; zawodowe – podnoszą kwalifikacje zawodowe uczestników pozwalając na ich zatrudnienie; społeczne - poprawiają komunikację uczestników i wpływają korzystnie na integrację społeczną. Program hortiterapii jest niezwykle przydatny dla osób starszych, gdyż można go stosować na różnych poziomach zdolności fizycznych. Ponadto zmniejsza lub spowolnia proces starzenia oraz występowania negatywnych zachowań związanych z demencją. Wchodzące programy integracyjne obejmują dzieci i osoby starsze. Właściwie dobrane i przygotowane są przyjemne i interesujące dla obu stron, poprzez określenie celu, który należy osiągnąć, możliwości uczestników, zachęcanie do wspólnego działania. Programy te pomagają dzieciom kreować dobry wizerunek osoby starszej. Ponadto nie zanikają wartości kulturowe, powiązania historyczne i tradycja, a także zachowania opiekuńcze w stosunku do osoby starszej. Programy te zwiększają możliwości dla różnorodnych grup społecznych, poczucia autonomii, zachwytu, wzmocnienia interakcji społecznych, stymulacji procesów twórczej ekspresji czy też właściwych relacji z otoczeniem poprzez kontakt z naturą.

Beata Płoszaj–Witkowska

wtorek, 10 września 2013

STUDIA PODYPLOMOWE PROMOCJA I ZARZĄDZANIE DZIEDZICTWEM KULTUROWYM I PRZYRODNICZYM (pierwsza edycja)

STUDIA PODYPLOMOWE PROMOCJA I ZARZĄDZANIE DZIEDZICTWEM KULTUROWYM I PRZYRODNICZYM
INFORMACJE OGÓLNE
Zapraszamy na studia podyplomowe.
Zasady organizacji i funkcjonowania Studiów Podyplomowych reguluje Uchwała Nr 845 Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 27 stycznia 2012 roku W sprawie Regulaminu studiów podyplomowych. Jednostką prowadzącą studia podyplomowe jest Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studia Podyplomowe Promocja i zarządzania dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym zostały powołane Uchwałą nr 259 Rady Wydziału z dnia 18 czerwca 2013 roku w sprawie uruchomienia studiów podyplomowych z Promocji i zarządzania dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym od roku 2013/2014.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) studia podyplomowe są formą kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia, kończące się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych.
Cele kształcenia na Studiach Podyplomowych Promocja i zarządzanie dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym związane są z: przygotowaniem absolwenta do pracy w jednostkach samorządu lokalnego, placówkach kultury i samorządowych jednostkach edukacyjnych, regionalnych przedsiębiorstwach zajmujących się turystyką oraz szeroko pojętą edukacją ekologiczną; zdobyciem kompetencji niezbędnych do skutecznej działalności w lokalnych i regionalnych organizacjach pozarządowych i stowarzyszeniach; przygotowaniem absolwenta do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej; zdobyciem wiedzy o sposobach promocji i zarządzania dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym oraz źródłach finansowania projektów regionalnych, m.in. ze środków UE; poznaniem metod pracy specjalisty do spraw promocji i zarządzania dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym, pozyskiwania funduszy oraz metodologii tworzenia aplikacji do sponsorów i mecenasów kultury.
                Na program studiów składa się 170 godz. wykładów i 125 godz. ćwiczeń (w tym zajęcia terenowe i warsztaty). Większość zajęć terenowych będzie realizowana podczas zjazdu, który odbędzie się w Stacji Dydaktyczno-Badawczej w Łężanach, dając studentom możliwość nabycia praktycznych umiejętności.
Zajęcia będą prowadzone przez profesorów i adiunktów z UWM w Olsztynie  oraz pracowników instytucji samorządowych i działaczy organizacji pozarządowych.
Rozpoczęcie cyklu kształcenia – zgodnie z Regulaminem Studiów Podyplomowych UWM – jest możliwe po zebraniu grupy minimum 20 osób. Prorektor ds. kształcenia wydaje zgodę na rozpoczęcie zajęć w mniejszej grupie (np. 15 osób).

KOSZTY KSZTAŁCENIA - I EDYCJA
Całkowity koszt dwusemestralnego cyklu kształcenia (w tym zjazd i pobyt w Łężanach) wynosi 3650 zł. Opłata za naukę może być wnoszona z góry w całości lub w dwóch ratach (I rata 1850, II rata 1800) przed każdym semestrem nauki. W opłatę wliczone są koszty dydaktyki, rozliczeń wewnątrzuczelnianych oraz koszt korespondencji, wydania indeksów i kart egzaminacyjnych.
W związku z rekrutacją nie pobiera się żadnych opłat. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów Podyplomowych, studenci wnoszą dodatkową opłatę za wydanie świadectwa ukończenia studiów podyplomowych i jego odpisów. Wysokość opłaty regulują odrębne przepisy.
1. Opłaty za naukę należy wnosić przelewem na konto UWM:
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Wydział Humanistyczny
Bank Handlowy S.A. 
numer konta: 29 1030 1218 0000 0000 9113 2052
tytułem: subkonto 0409-0404, I edycja SPPiZDKiP
lub dokonywać wpłat bezpośrednio w kasie uczelni (w budynku Rektoratu UWM, ul. Oczapowskiego 2, na parterze).
Kopie potwierdzenia wpłat należy składać na początku każdego semestru kierownikowi SPPiZDKiP.
Orientacyjne terminy wpłat:
I rata: październik 2013
II rata: luty 2014

PROGRAM STUDIÓW
Lp.
PRZEDMIOT
LICZBA GODZ.
SEMESTR
FORMA ZALICZENIA
1.
Podstawy ochrony przyrody
10 w. 10 ćw.
I
zal. z oc.
2.
Podstawy ochrony dziedzictwa kulturowego
10 w.
I
zal. z oc.
3.
Historia sztuki
10 w.
I
egzamin
4.
Różnorodność biologiczna
10 w.
I
zal z oc.
5.
Edukacja estetyczna
10 w. 10 ćw.
I
zal. z oc.
6.
Podstawy zarządzania
10 w.
I
zal z oc.
7.
Planowanie i organizacja wydarzeń kulturalnych
5 w. 10 ćw.
I
zal. z oc.
8.
Architektura krajobrazu
10 w.
I
zal z oc.
9.
Odnawialne źródła energii
5 w. 10 ćw.
I
zal z oc.
10.
Prawne aspekty ochrony dóbr kulturowych i przyrodniczych
10 w.
I
zal z oc.
11.
Zarządzanie projektem - warsztaty
20 (warsztaty)
I i II
zal z oc.
12.
Strategie „smart specialization”
10 w.
I
zal z oc.
13.
Dziedzictwo przyrodnicze Polski Północno-Wschodniej
20 (zaj. terenowe)
II
zal z oc.
14.
Dziedzictwo kulturowe regionu
10 (zaj. terenowe)
II
zal z oc.
15.
Regionalne instytucje kultury
10 (zaj. terenowe)
II
zal z oc.
16.
Ekorozwój i zarządzanie zasobami przyrody
10 w. 10 ćw.
II
egzamin
17.
Mniejszości narodowe w regionie
10 w.
II
zal. z oc.
18.
Ekofilozofia
10 w.
II
zal. z oc.
19.
Polityka kulturalna
10 w.
II
zal z oc.
20.
Promocja regionalna
10 w. 10 ćw.
II
zal z oc.
21.
Socjologia regionu i społeczności lokalnych
10 w.
II
zal z oc.
22.
Organizacje pozarządowe
10 w. 5 ćw.
II
zal z oc.
RAZEM
170 godz. wykładów
125 godz. ćwiczeń (w tym zajęcia terenowe i warsztaty)
2 egzaminy
20 zaliczeń z oceną

WYMAGANE DOKUMENTY

Zgodnie z obowiązującym w UWM w Olsztynie Regulaminem Studiów Podyplomowych kandydaci składają następujące dokumenty:
·         podanie z prośbą o przyjęcie na studia ze zobowiązaniem dokonywania regularnych opłat czesnego (wzór 1);
·         kserokopię dyplomu ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich;
·         kwestionariusz osobowy zawierający podstawowe dane osobowe, o zamieszkaniu, zatrudnieniu oraz do korespondencji (wzór 2);
·         1 zdjęcie legitymacyjne do indeksu.
Podania o przyjęcie na studia należy składać w terminie do 30 października 2013 r. osobiście w sekretariacie Instytutu Filozofii UWM w Olsztynie lub listownie na adres:
Studia Podyplomowe
PROMOCJA I ZARZĄDZANIE DZIEDZICTWEM KULTUROWYM I PRZYRODNICZYM
Instytut Filozofii UWM w Olsztynie
ul. Kurta Obitza 1
10-725 OLSZTYN

Wzory dokumentów  wzór (podanie) i wzór (kwestionariusz osobowy).