niedziela, 17 kwietnia 2016

Muzyka krainy tysiąca jezior



Urodziłam się w Olsztynie i wychowałam na warmińskiej wsi – w Jonkowie.
W samym sercu Krainy Tysiąca Jezior. Nadal tu mieszkam i kocham to miejsce. Jako muzyk dużo podróżuję, ale zawsze wracam do przestrzeni z którą od dziecka łączy mnie milion wspomnień. Grając od wielu lat muzykę folkową z różnych regionów Polski zdałam sobie sprawę, że brakuje w niej muzyki warmińskiej i mazurskiej. Pomyślałam – to dziwne, trzeba to natychmiast naprawić!
Zaczęłam szukać i zamiast niemieckich walczyków znalazłam skarby :)
Chcę się podzielić i dlatego potrzebuję Waszej POMOCY!

Przez długi czas zbierałam materiały szukając najciekawszych lokalnych zjawisk muzycznych. Wpadłam na trop rzadkich i starodawnych w formie hymnów warmińskich. Zafasynowały mnie melodie, energia tej muzyki, jej szlachetność, dojrzałość, głębia... Są tu też pieśni inspirowane zjawiskami natury, oraz pieśni Morcinkowe, związane z głęboko zakorzenioną tradycją kończenia i odnawiania umów czeladniczych i gospodarskich. Są rytmy łamane, nietypowe frazy i ślady dawnej obrzędowości tych ziem, trop dla odnalezienia funkcji muzyki w kulturze. Są też dzikie i dynamiczne Biwaty, szalone rytmy taneczne oraz obrzędowe.

Niezwykłe jest to, że jest tam kilka utworów, które pochodzą z mojej rodzinnej wsi i okolic Jonkowo-Wołowno, jak na przykład pieśń o Apolonii – świętej od bolących zębów. Niezwykłe jest to, że mogę teraz śpiewać warmińskie piosenki, które kiedyś znali wszyscy.
Bardzo chciałabym, żeby ta Muzyka nie trafiła do Szuflady tylko do Waszych rąk. Jestem dumna z tej pracy i marzy mi się, że wiele z tych utworów na nowo pojawi się w codziennym obiegu świąt i chwil specjalnych. W swojej pracy korzystałam z wszelakich dostępnych źródeł. Zapisów Kolberga, archiwów Instytutu Sztuki PAN, archiwów Polskiego Radia Olsztyn oraz zapisków z badań terenowych .

Ania Broda


Więcej o projekcie na Polak Potrafi: https://polakpotrafi.pl/projekt/ania-broda-plyta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz