Pracuje w obrębie filozofii, antropologii kulturowej, historii kultury i psychologii. Opublikował 20 książek poświęconych wymienionym dziedzinom wie-dzy. Nadto pisze poezje, dramaty teatralne, eseje; jest członkiem Związku Literatów Polskich.
Na kierunku dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze poprowadzi dwa wykłady.
Zjawiska społeczno-kulturowe w Europie
Każdy skrawek Europy jest usytuowany w Europie – brzmi tautolo-gicznie? Tak. Ma to jednak dźwięcznie podkreślić dwa znaczenia; pierwsze: że dany skrawek, obszar czy prowincja jest częścią kontekstu kultury euro-pejskiej, drugie znaczenie: aby zrozumieć skrawek, trzeba zajmować się zarówno nim, jak i całością.
Wykład zatytułowany „Zjawiska społeczno-kulturowe w Europie” słu-ży zapoznaniu studentów z tym, co ważnego piszczało i piszczy w trawie Europy, by lepiej usłyszeć swoistość kulturowego pisku dochodzącego z ob-szaru Warmii i Mazur.
Zostaną przedstawione istotne trendy i zwroty w historii życia spo-łecznego i religijnego Europy od czasów, kiedy Homo sapiens patrzył kątem oka na ostatnich Neandertalczyków po współczesność. To jest bardzo frapu-jąca wycieczka w przeszłość, tym bardziej, że kończy się na teraźniejszości naszego kontynentu i interesującego nas jego skrawka.
Postaram się naukowo-historyczną i filozoficzną ścisłość przeplatać swobodną narracją (trzymającą się zakresu poruszanych problemów).
Kulturotwórcza rola mitu
Słowo „mit” zna każdy, ale nie każdy zna wielość znaczeń tego słowa, a wśród nich znaczenia najważniejsze pod względem tworzenia kultury ludzkości i kultury danego obszaru Ziemi.
Jak ma się mit do logiki i racjonalności, jak się ma do takich dziedzin kultury jak sztuka, religia, państwo, gospodarka? Warto półtorej godziny w tygodniu zatrzymać się przy tych pytaniach.
Ponieważ mit i tworzona przez niego część kultury dotyczą każdego człowieka, poruszę też kwestie związków mitu z życiem psychicznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz