Bogactwo przyrodnicze w powiecie giżyckim zaczęto doceniać już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to na obszarze Mazur Garbatych, po środku zwartego kompleksu Puszczy Boreckiej, na terenie Nadleśnictwa Kruklanki, utworzono rezerwat przyrody „Borki”. Celem było zachowanie i ochrona lasów z licznymi rzadkimi gatunkami roślin. Rezerwat ma chronić również typowe dla tego obszaru typy gleb, szczególnie bagienne. Największą jednak ciekawostką i atrakcją turystyczną jest żubr, który od 1962 roku żyje na tym obszarze na wolności.
Jak to wszystko przekłada się na edukację przyrodniczą w szkole i kształcenie kompetencji kluczowych młodego pokolenia? W kwietniu 1995 roku uruchomiony został Program Kreator, którego głównym zadaniem stało się szukanie sposobów włączania do procesu dydaktycznego umiejętności kluczowych. Na międzynarodowym sympozjum w Bernie sporządzono listę dziewięciu umiejętności, wskazując takie, które są potrzebne każdemu człowiekowi dla uzyskania satysfakcji osobistej i sprawnego funkcjonowania w życiu zawodowym oraz listę takich, które są ważne dla budowania wspólnej Europy. Dla określenia zadań edukacyjnych szkoły odniesieniem przestała być jedynie wiedza czerpana z dyscyplin naukowych, a stał się nim uczeń i jego perspektywy życiowe.
Do kompetencji kluczowych należy kolejno:
- 1) umiejętność pracy w zespole
- 2) umiejętność posługiwania się nowoczesną techniką informatyczną i komunikowania się
- 3) umiejętność rozwiązywania problemów
- 4) umiejętność wysłuchiwania innych i brania pod uwagę ich punktów widzenia
- 5) umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
- 6) porozumiewanie się w kilku językach
- 7) łączenie i porządkowanie rozmaitych porcji wiedzy
- 8) umiejętność radzenia sobie z niepewnością i złożonością
- 9) umiejętność organizowania i oceniania własnej pracy.
Wykształcenie się nowego modelu nauczania ma ogromny wpływ na dziedzictwo przyrodnicze regionu, ponieważ uczy myślenia refleksyjnego i samooceny, co pomaga zrozumieć jak ważnym elementem życia człowieka jest zachowanie w dobrym stanie dziedzictwa przyrodniczego. Od zarania dziejów człowiek związany był z otaczającą go naturą i mino upływu czasu nie zmieniło się to, choć homo sapiens nie zawsze dostrzegał tę fundamentalną więź, w której równowaga zapewnia bezpieczną i obfitą egzystencję.
Katarzyna Jabłońska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz